CSR - kijáttszás és zöldremosás a vállalatok részéről

PPJ         2010.06.24.

BOCSÁNATOT KÉREK: EZ AZ ADÁS MÚLT HETI, NEM MAI!  (Az Index cikk ettől még jó, és vitaindító.) Ma este, Radio Cafe, Holnapután magazin, 20-21 óra. Témája a CSR, vagyis a zöldremosás.

témázás - mi jut eszébe az embereknek a CSR hallatán? milyen érzelmi töltetű a fogalom? mik a “ciki” jelenségek? miket tartanak CSR kapcsán “zöldre festés”-nek? hol helyezik el a vállalatok a CSR-t a szervezetben? mik a CSR melletti érvek egy vállalatnál? hol tartunk ma Magyarországon?

Abszurd dolog nem növekedni - Az Index cikke e fenti témához kapcsolódóan! KÖTELEZŐ!

A növekedési kényszer megakadályozza, hogy a nagyvállalatok a környezeti és szociális szempontokat is figyelembe vegyenek. A CSR (a vállalatok társadalmi felelősségvállalása) álmegoldás, fő célja a szabályozás kijátszása. A tudatos fogyasztók civil kezdeményezései, a szigorúbb állami és nemzetközi szabályozás, az etikusabban és felelősebben működő vállalatok együtt azonban változtathatnak a rendszer logikáján, vallja Boda Zsolt, közgazdász-politológus. Most, a válságban végképp úgy kellene pénzt fektetni a gazdaságba, hogy az környezeti és társadalmi szempontból fenntartható pályára állítsuk.

Szóval le a CSR-ral! Elegünk van a vállalatok zöldremosásából!

         7 hozzászólás

Címkék: ajánló csr vállalatok fenntarthatóság greenwashing

Tetszett? Oszd meg!

Share/Bookmark

        

A bejegyzés trackback címe:

https://greenr.blog.hu/api/trackback/id/tr302106215

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ntbr (törölt) 2010.06.24. 13:08:44

Én egy kicsit árnyaltabban látom a dolgot. Kétségtelen, hogy vannak cégek, akik csak zöldrefestenek a profit érdekében, sőt a legtöbb cég ezt teszi. Ez következik a pszihopata viselkedésből, ami a cégek, mint entitások jellemzője. Ugyanakkor belülről is látom a dolgot, mert jelenleg épp egy telekommunikációs multinak dolgozom, aki "zöld"-nek tartja magát. Belülről azt látom, hogy a dolgozók egy részének tényleg fontos ez a kérdés. Folyamatosan vannak papírfelhasználást csökkentő ötletek, programok, adománygyűjtés, filmvetítés (legutóbb pl. a Hülyeség Kora), a cég üzletpolitikájának fontos része az, hogy az új termékek kevesebb helyet foglaljanak és kevesebb energiát fogyasszanak (és tényleg, az újabb cuccok akár fele annyival is beérik!), ami persze összességében, a vállalatot kívülről nézve, nem ér semmit.

Én azt látom, hogy a rendszer tehetetlensége akkora, hogy már ez se számít.

Ntbr (törölt) 2010.06.24. 13:52:30

Pacsker: igazad van, én is tisztában vagyok vele, hogy a rendszerbe bele van kódolva a növekedés, kisebbnek lenni egyenlő a halállal.
Csak azt próbáltam érzékeltetni a kommentemben, hogy ugyan kívülről a cég, mint entitás egy pusztító valami, belül mégiscsak emberekből áll. És sokuknak tényleg fontos, hogy tegyenek valamit, a maguk módján. Persze, mivel az egész civilizáció az alapjaitól kezdve el van rontva és téveszméken alapul, ennek nincs jelentősége.
Csak a kép teljességéért gondoltam megemlíteni :)

A linket kösz, a könyvnek utánanézek.

PPJ · http://greenr.blog.hu 2010.06.24. 13:57:57

@Ntbr: értem, persze.

amúgy: jó hogy nem már a vállalatok maguk linkelik ki a weboldalukon a The Corporation DVD-t :D

Avatar 2010.06.24. 15:28:04

"Szóval le a CSR-ral! Elegünk van a vállalatok zöldremosásából!"

Mégis mit szeretnél helyette? Hogy azt a pici környezetközpontú gondolkodást is vessék el a cégek, ami talán már kezd meggyökeresedni náluk? Mondják inkább azt, hogy szarok a környezetre, és szennyezzenek még jobban?

Az indexes cikkben emlegetett "alternatív kapitalista" cégek tulajdonképpen semmiben nem különböznek a többi kapitalista cégektől, csak éppen egy más célcsoport van a fókuszukban, ezért "zöld" az imidzsük, nem pedig pl "sportos".
Tulajdonképpen nem is a cégeknek kellene megváltozniuk, hanem a fogyasztóknak, ugyanis a cégek hozzájuk igazodnak, még a tőzsdén lévő bazi nagy multik is. (A mostani CSR/"zöldrefestés" szintje is a fogyasztók aktuális elvárásai miatt akkora, amekkora.)
A fogyasztók többségét viszont csak az érdekli, hogy az ő "hátsó udvarában" ne szemeteljen akitől vásárol, az már nem zavarja, ha kínában a himálájánál is magasabb szeméthegy nő (A kínaiak meg egyelőre nem mernek a saját érdekeikért szembe szállni a kínai vezetéssel). Ha majd komolyan érzik az emberek a saját bőrükön a visszahatásokat, akkor fognak válaszlépéseket követelni.
Amíg a szakértő szerint a prémium márkáknak van csak reális lehetősége alternatív kapitalistaként működni, addig nem számíthatunk sok jóra, ugyanis a világ lakosságának a többsége az olcsó termékek fogyasztásával tudja csak fenntartani magát.
A padlószőnyeg-szolgáltatás ötletén jót mosolyogtam, az informatikai piacon sok cég törekszik arra, hogy hasonló módon termék helyett szolgáltatást értékesítsen, de őket általában nem a környezettudatosság, hanem a profitmaximalizálás vezérli. Az egyszerű termékek esetében, pl a padlószőnyegnél azért nehezen tudom elképzelni ennek a koncepciónak a megvalósulását.

PPJ · http://greenr.blog.hu 2010.06.24. 15:49:25

@Avatar: megmondom én mi hülyeség mi nem az. amit mondasz az hülyeség.
a csr-nak nem a szennyezés az ellentéte, hanem valós felelősség a fokozása.
illetve abban is óriásit tévedsz, hogy a fogyasztó alakítaná a céget és nem fordítva.

szólja ha láttad a The Corporation-t és úgy is változatlan maradna véleményed a CSR-ról.

Avatar 2010.06.24. 16:50:19

@Pacsker: Szerinted mit jelent a CSR?
Én már több, mint 10 éve is hallottam a CSR-ról, és nem csak a Corporation-ből vett kép alapján formálok róla véleményt.
Ahol a CSR csak a PR máz része, azt egész máshogy értékelem, mint ahol valóban figyelembe veszik a cég lépéseinek társadalmi következményeit.

A fogyasztók és a cégek pedig kölcsönösen alakítják egymást. A cégek próbálják reklámokkal befolyásolni a fogyasztókat, de alkalmazkodni is kénytelenek hozzájuk.

PPJ · http://greenr.blog.hu 2010.06.24. 16:52:31

@Avatar: szerintem valahogy mi fordítva érzékeljük a dolgot.

én úgy hogy volt pár őszintén naiv cég akik tényleg úgy használják a csr-t ahogy az le van írva.

de hogy alapvetően azért hozta létre a többi 99% "okos" cég, hogy kibújhasson a vád alól hogy a környezet ellen működnek.

 
 
süti beállítások módosítása