ADbuster: ahogy én látom

PPJ         2009.03.24.

[Frissítés: Esküszöm nem vagyok jós, nem tudtam róla :D, de média-gerillák a minap támadást hajtottak végre a Die Zeit ellen!]

Nem tudok sokat a témáról, nem is vagyok médiakutató de egy pár sor azért megfogalmazódik bennem az Adbuster közösségről. Amióta ellenszenvesek a reklámok és azok tartalma, tulajdonképpen vágy van bennem mindegyik leszaggatására és megszűntetésére. A globális közterek ne legyenek tovább össze nem illő síkfelületek kollázsai. Vannak akik eme vágyukat magában a cél objektumában élik ki, saját magából fordítják ki a médiumot, feltörik azt. Úgy tűnik lassan de biztosan megvalósul Theodore Roszak vágyálma: az ellenkultúra valóban megszületik. Az Adbuster formáját tekintve a taktikai médiához tartozik, jól átgondolva húzza ki a talajt az óriáscégek lába alól. Az alternatív média nyilvánosság szervezése, a taktikai média és médiahackelés, az információszabadság, és kommunikációpolitikai stratégiák elmélete és gyakorlata foglalkoztatja őket. Az Adbuster 82. száma itt.

 

"A taktikus média példái mára egyfajta kánonná rendeződtek: az Adbusters kalóz-óriásplakátjai, az olasz 0100101110101101.org hacker csoport web-site plágiumai, az RTMark hamis G.W. Bush- és WTO honlapjai, valamint az, ahogyan megszemélyesítenek (mint a Yes Men) bizonyos WTO képviselőket, olyan üzeneteket közvetítve, melyek nem intéznek kihívást a WTO álláspontja ellen, hanem túl-identifikálják magukat azzal, egészen az abszurditásig."

 

 

"A média eltérítésének terrorista módszere az a pont, ahol taktikai média és stratégia találkoznak – lehet az meglepetésszerű behatolás, inkább mint közvetlen támadás, de olyan behatolás, melyben a saját és az ellenség pozíciója élesen különválik – olyan behatolás, mely végül is a szemben álló hatalom politikai szervezetének, jogrendszerének és kifejezésmódjának tükrévé válik."   -  FORRÁST MEGNÉZNI!

http://3.bp.blogspot.com/_BhsqF5EcZ8k/TCKhLdxtyaI/AAAAAAAAADM/vXh7fyn2iHQ/s1600/Culture+Jam+by+Kalle+Lasn.jpg

 

Kellékekik a bibliájukként tekintett Culture Jam (Culture Jamming), a Cégek Zászlaja, a kiadványok stb. Programok, akciók, stratégikus összejövetelek, kampányok.

 

 

 A Converse-t megvette a Nike. Ezért jelmondatuk: "All empires must fall, Nike is no exception." Hiszen mit tehetnek azok akik nem akarják a Nike-t támogatni pénztárcájuk szavazócédulájával, de továbbra is azt az életérzés akarják? Organikus pamut, méretre vágott abroncstalp valaha guruló gumikerekekből, márkajelzés nélküli "utánzat", piros pöttyel az orrán, hogy megmutassák, hol és mivel rúgják szét a Pipamárka hátsóját. A világ legetikusabb cipellője! Sajnos már meg is történt egy Megacég általi koppintása! Ha a cipőm logóját nem is festem át fekete filccel, de egy piros pöttyöt kapni fog. Úgyis kezd elegem lenni az "egyedi/trendi vagyok" Busy P-t utánzó másolat-emberekből, akik azt nem veszik észre, hogy a Nike-juk csak a színében tér el.

 

Nekik semmi sem szent, és milyen derék dolog ez! Ami csak az útjukba kerül, felhasználják.

Követhető példa a globális fogyasztói kultúra rombolására, anélkül, hogy túlzó patriotizmusba kéne átcsapni. Éljen a street art, az urbán folklór, a magyar taktikai média is!

 

Ők meg merik írni, hogy "a zöld, az új fekete", hogy a torkosság és csillogás hajhászata mihez vezet, beszélnek a gazdaság olyan szakértőivel, akik elmondják, hogyan lehetséges, hogy a világ 15.000 ökonómiai szakértője közöl miért csak 10-12 látta előre a hitelválságot (videó), és Clive Hamilton a "The endgame strategist" cikkben Daniel Quinn (magyarra még le nem fordított) Beyond Civilization-jéből idéz.

 "Olyan civilizációban élünk, amely szilárdan elkötelezte magát a népírtásnak, és eszeveszett játékot űz fajtájának végső pusztulásával. És milyen bűnös módon gyalázzuk meg emberi érzületünket, amikor - akárcsak egyetlen napig - azt a látszatot keltjük, hogy efféle borzalom "normális" és "szükségszerű" jelenségként fogadható el! Valahányszor hajlamot érzünk rá, hogy a fiatalok tiltakozását mérsékeljük, enyhítsük és egy óvatos "igen..., de" eiktatásával módosítsuk, idézzük emlékezetünkbe a technokrácia alapvetően bűnös voltának ezt a döntő ismérvét: a haladásra és az értelemre hivatkozva milyen elszántan tart ki amellett, hogy az elgondolhatatlan elgondolhatóvá és a tűrhetetlen tűrhetővé váljék." - Theodore Roszak: Ellenkultúra születik. Népművelési Intézet, 1980, készült 99 példányban a házinyomdában.

Ez az, ami szakadófélben lévő írógéppel írt fecniken heverészik, mára már csak pár példányban pár könyvtárban, mert nem szabad oktatni az ilyesmit, nem szabadna megtudnunk az ilyesmit!

"Their standards dont' have to be your standards!" avagy "Bolond, aki a monotónia hatalmát látva még kételkedik." - FORRÁST TESSÉK ELOLVASNI!

Tiszteletem előttük!

         2 hozzászólás

Címkék: vélemény kritika amerika város természet kapitalizmus környezet ökológia fenntarthatóság taktikai média

Tetszett? Oszd meg!

Share/Bookmark

        

A bejegyzés trackback címe:

https://greenr.blog.hu/api/trackback/id/tr221020143

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Mátyás 2009.03.24. 20:03:36

le a kalappal. élvezettel olvastam az utóbbi két postot. mind stílusában, mind tartalmában remek és tanulságos olvasmány.

a taktikai médiumokhoz még annyit, hogy én megemlítettem volna a szellemi gyökereit. Tekintve hogy Roszak kortársaihoz fűződik. Azokhoz a 60-as évekhez amikor az ultramodernitás megszületett. A tömegmédia és a reklámok bölcsőjénél, a keleti kultúra és vallásfelfogás elterjedésének kezdeténél. Amikor Leary vagy Laing is megfogalmazta gondolatait. A fluxus és a szituacionisták aranykora.

Egyébként erről a korszakról szól a Madman című sorozat is.

PPJ · http://greenr.blog.hu 2009.03.24. 20:21:51

@Mátyás:

Köszönöm!

Igen, Ő róluk is gyakran szó esik Roszak könyvében. :D Valahogy közkinccsé kéne tennem, ezen töröm a fejem...

És szavazzatok a blogról kérlek!
Vagy itt

greenr.blog.hu/2009/03/23/blog_kerdoiv

vagy itt

szavazz.net/WebUI/faces/AnswerPages/PublicPollBuiltIn.jsp?qs=78

 
 
süti beállítások módosítása