Időkép.hu - Légszennyezettség - Extrém Napikép: 21. rekord

PPJ         2014.12.15.

Szoros mérkőzésnek lehetünk tanúi! Jelenleg a pécsi 367%-os nitrogén-monoxid versenyez a sajószentpéteri 202%-os PM10-zel. Feljövőben van még Nyíregyháza is, a 111%-os PM10 szállópor jó eséllyel ma is végez néhány tüdővel és azt körülölelő emberrel. Kiesőben a soproni Alpok csapata, 79%-ról folyamatosan csökken. Hajrá Magyarország, hajrá magyarok!

legszennykep2014_12_15.jpg

Források:
http://www.idokep.hu/szmog
http://www.legszennyezes.hu/pecs/

legszennykep_pecs_2014_12_15.jpg

legszennykep_sajoszentpeter_2014_12_15.jpg

NO (nitrogén-monoxid): Színtelen gáz, amely erős oxidálószer és reakcióba lép éghető és redukáló anyagokkal. Levegővel érintkezve nitrogén-dioxid szabadul fel belőle. A nitrogén-monoxid izgatja a szemet és a légzőszervet. Belégzése tüdővizenyőt okozhat, hatással lehet a vérre, okozhat methaemoglobin képződést. Magas expozíció halált okozhat. A tünetek késleltetve jelentkezhetnek. Szaga nem figyelmeztető, ha toxikus koncentrációban van jelen. Nitrogén-monoxid keletkezhet magas hőmérsékleten a levegő oxigénjéből és nitrogénjéből, illetve nitrogén tartalmú vegyületek elégetésekor. Ezek a folyamatok leggyakrabban belső égésű motorokban játszódnak le, de jelentős NO-forrás az ipar és a biomassza égetés is. Városi környezetben elsősorban a gépjárműmotorok felelősek a NO és a NO2 szennyezésért.

Légköri aeroszolok (szálló por, PM10): A levegőben, mint közegben diszpergált állapotban előforduló, folyékony vagy szilárd halmazállapotú részecskék. Az aeroszol részecskék élettartama néhány perctől akár több hónapos időtartamig terjedhet a részecskék méretétől és tömegétől függően. Méretük 0,001 és 100 mikrométer közé esik. Az egészségre gyakorolt hatásuk függ a méretüktől, ugyanis a nagyobb méretű szemcsék megakadnak az orrunkban, míg az egészen kicsik lejutnak a tüdő mélyére.

Tartalmazhatnak kormot, szerves anyagokat, nehézfémeket, azbesztet. Nagy részük rákkeltő. Egységes egészségügyi határérték megállapítása igen bonyolult, mert sok aeroszol képző anyag már egészen kis mennyiségben is nagyon káros lehet. Az azbeszt belégzés útján kerül az emberi szervezetbe és rákot vagy azbesztózist okozhat. Hazánkban országos programok szolgálnak az azbesztmentesítésre. Ennek hatására az azbeszt mennyisége jelentősen csökkent a levegőben, azonban a molibdén mennyisége nőtt.

A légköri aeroszolok képződésében nagy szerepe van a gépjárműforgalomnak. A dízel üzemű járműveknek számottevő az aeroszol kibocsátása, de a kerekek is felverik a port, amit a levegőben aeroszolnak nevezünk. A városi aeroszolok összetétele nehezen meghatározható, a részecskékre rátapadnak egyéb szennyezők pl.: PAH-ok, nehézfémek. Az Egészségügyi Világszervezet nem ad meg határértéket a közlekedésből (elsősorban a dízelüzemű járművekből) származó részecskék koncentrációjára, mivel álláspontja szerint nem létezik olyan alacsony koncentráció, amely biztosan nem károsítja az egészséget.

         14 hozzászólás

Címkék: környezet légszennyezettség időkép

Tetszett? Oszd meg!

Share/Bookmark

        

A bejegyzés trackback címe:

https://greenr.blog.hu/api/trackback/id/tr26984371

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

AtyafiPeca · http://atyafipeca.wordpress.com/ 2014.12.17. 20:46:27

Pont két nappal ezelőtt tekertem át Pécsen.
Semmit sem vettem észre a rossz levegőből. :-O Már közel sem tudom ezt a témát olyan komolyan venni, mint egykoron.

PPJ · http://greenr.blog.hu 2014.12.17. 23:59:13

@AtyafiPeca: Pedig ez még csak a "modern kezdet", mert ha középtávon tényleg nem lesz Ukrajnán keresztül gáz és tolódik a déli áramlat is, akkor idehaza, nincs mit tenni visszatér a szénbányászat, és lesznek itt olyan finom kénsavas esők, hogy a csigaházakat élve feloldja.

AtyafiPeca · http://atyafipeca.wordpress.com/ 2014.12.18. 08:16:41

Vasason már nyitják az elsőt. Azt hiszem indul vájárképző suli is.
Nem tudom mi lenne a "tökéletes" megoldás, mert jelenleg a Mecsek szebbnél—szebb fáit eszi az erőmű. Régen a bányából közvetlen csillerendszer vezetett a bányához és való igaz, hogy szar volt a levegő, de a mostani helyzet is tarthatatlan.

AtyafiPeca · http://atyafipeca.wordpress.com/ 2014.12.18. 08:18:27

Javítás: csillerendszer vezetett az erőműhöz

PPJ · http://greenr.blog.hu 2014.12.18. 11:53:48

@AtyafiPeca: Igen, nem könnyű dilemma. Az is megérne egy misét, hogy hollandiában és ausztriában miért volt előbb szabad építeni újrahasznosított építőanyagból, szalmabálásból, kenderbetonból és fa könnyűszerkezetes épületeket, mint itthon. Mármint EU eeeúúú áááúúú... Úgy értem: ha a csatlakozásunk óta szabad lett volna nekünk természetes épületszigetelésre berendezkedni, akkor most itthon nem szénnel kéne fűteni a házak centis résein keresztül az utcákat...

Most igazából nem is a nyugatmajmolás, vagy "felzárkóztatás" cunci az, amit hangsúlyozni szerettem volna, hanem a beépített kettős mérce, ami minden területre kihat.

Arcade Macho 2015.01.07. 00:54:19

"Városi környezetben elsősorban a gépjárműmotorok felelősek a NO és a NO2 szennyezésért."

DÍZEL

Arcade Macho 2015.01.07. 00:57:43

"Az Egészségügyi Világszervezet nem ad meg határértéket a közlekedésből (elsősorban a dízelüzemű járművekből) származó részecskék koncentrációjára, mivel álláspontja szerint nem létezik olyan alacsony koncentráció, amely biztosan nem károsítja az egészséget."

gugli 2 perc...
jo hat en tudam mit kell keresni :)

tehat gugliba: WHO diesel asbestos

sok sikert, azert idemasolom az elso talalat idevonatkozo reszet
"Diesel engine exhaust fumes can cause cancer in humans and belong in the same potentially deadly category as asbestos, arsenic and mustard gas, World Health Organization experts said on Tuesday."

Arcade Macho 2015.01.07. 01:03:32

@Arcade Macho: ja hogy ugyanazt irtuk volna lenyegileg ?
azert a mustar gaz az azbeszttel az jobban ut, mint az a burkolt megfogalmazas

northern lights 2015.01.07. 13:53:56

kis segítség:
met.hu/levegokornyezet/varosi_legszennyezettseg/meresi_adatok/tajekoztato/

www.kvvm.hu/olm/index.php

A környezeti levegővel kapcsolatos szabályozás háromféle határértéket tartalmaz (növekvő mértékben):

Egészségügyi határérték: tartós egészségkárosodást nem okoz, és amelyet az emberi egészség védelme érdekében a jogszabályban meghatározott módon és időn belül be kell tartani.
Elérése és túllépése veszélyes légszennyezettséget eredményez.
Tájékoztatási küszöbérték: a légszennyezettségnek egyes légszennyező anyagok tekintetében a lakosság egyes érzékeny (gyermek, időskorú, beteg) csoportjaira megállapított szintje, amelynek túllépése esetén a lakosságot - Budapesten a Fővárosi Önkormányzatnak - tájékoztatni kell.
Elérése és túllépése enyhébb intézkedéseket jelentő, tájékoztatási fokozatú szmoghelyzetet eredményez.
Riasztási küszöbérték: a légszennyezettség azon szintje, amelynek rövid idejű túllépése is veszélyeztetheti az emberi egészséget, és amelynél azonnali beavatkozást kell tenni.
Elérése és túllépése forgalomkorlátozással járó intézkedéseket jelentő, riasztási fokozatú szmoghelyzetet eredményez.

A szmogriadó tájékoztatási, vagy riasztási fokozatát akkor kell elrendelni, ha három mérőállomáson, egy időben mért légszennyező anyag koncentrációjának 3 egymást követő 1 órás átlaga, illetve a kisméretű részecske szennyezés (PM10) esetében 2 egymást követő 24 órás (naptári napra vonatkozó) átlaga meghaladja a határérték rendeletben rögzített tájékoztatási vagy riasztási küszöbértéket és teljesülnek a határérték rendelet további feltételei.

Arcade Macho 2015.01.07. 20:15:13

@northern lights: ideje a tudomanyt updatelni a regi osdi oldalakon is

a WHO hivatalos kozlemenyben pont azt adta ki 2012ben, amit irt a poszter, hogy nem letezik olyan kis mennyiseg ami nem okozna rakot

tudod a karciogen marpedig ezt jelenti...

tehat gugliba: WHO diesel asbestos

northern lights 2015.01.08. 10:15:48

@Arcade Macho: kicsit összetettebb kérdés mint pusztán tudományos... mi szabályozza magyarországi tájékoztatást, határértékeket, kibocsátást?-költői kérdés. WHO ajánlást szokott tenni amit belinkeltél e szerint nem lehet mihez tartani- fából vaskarika állapot.

Tudod épp 2012-ben updatelték a te szavaiddal élve az adott szabályozó

@PPJ: sokféle módon sok mindent mérni... mivel adott terület (Pilis) sem légköri viszonyait , sem határréteget nem ismerem, ezért csak elképzelésem lehet...

Arcade Macho 2015.01.08. 22:54:20

@PPJ: koszi
a meresen kivuli dolgokkal kapcsolatban mar masik forrasbol egyenesbe jottem

nincsen mit tenni, folyamatosan be kell tiltani a szilardtuzelesueket is, szimplan egy rendes szigetelessel es egy kondenzacios kazannal el lehet erni egy elegge konszolidalt futesszamlat

amugy engem regota bant, hogy a panel blokkokat nem engedik a matrai tozeget elegetni, pedig szerintem nekik is meg kellene adjak az alapjogot :)

Arcade Macho 2015.01.08. 23:12:24

@northern lights: a posztban ez volt:
"Az Egészségügyi Világszervezet nem ad meg határértéket a közlekedésből (elsősorban a dízelüzemű járművekből) származó részecskék koncentrációjára, mivel álláspontja szerint nem létezik olyan alacsony koncentráció, amely biztosan nem károsítja az egészséget."

mit kell ezen kerdezni? hogy mi az ajanlas? az az ajanlas hogy lehetetlenitsek el a dizeleket Budapesten!!!

amugy meg mi a balkanon vagyunk, az original nagyon hergya szabalyozast is mar vagy 5. eve folyamatosan megszegjuk, az ugyunk most van Luxemburgban, pedig mar regen is foglalkoztak ezzel: fenteslent.blog.hu/2010/12/22/tarlosnak

 
 
süti beállítások módosítása