Időkép.hu - Légszennyezettség - Extrém Napikép: 21. rekord
Szoros mérkőzésnek lehetünk tanúi! Jelenleg a pécsi 367%-os nitrogén-monoxid versenyez a sajószentpéteri 202%-os PM10-zel. Feljövőben van még Nyíregyháza is, a 111%-os PM10 szállópor jó eséllyel ma is végez néhány tüdővel és azt körülölelő emberrel. Kiesőben a soproni Alpok csapata, 79%-ról folyamatosan csökken. Hajrá Magyarország, hajrá magyarok!
Források:
http://www.idokep.hu/szmog
http://www.legszennyezes.hu/pecs/
NO (nitrogén-monoxid): Színtelen gáz, amely erős oxidálószer és reakcióba lép éghető és redukáló anyagokkal. Levegővel érintkezve nitrogén-dioxid szabadul fel belőle. A nitrogén-monoxid izgatja a szemet és a légzőszervet. Belégzése tüdővizenyőt okozhat, hatással lehet a vérre, okozhat methaemoglobin képződést. Magas expozíció halált okozhat. A tünetek késleltetve jelentkezhetnek. Szaga nem figyelmeztető, ha toxikus koncentrációban van jelen. Nitrogén-monoxid keletkezhet magas hőmérsékleten a levegő oxigénjéből és nitrogénjéből, illetve nitrogén tartalmú vegyületek elégetésekor. Ezek a folyamatok leggyakrabban belső égésű motorokban játszódnak le, de jelentős NO-forrás az ipar és a biomassza égetés is. Városi környezetben elsősorban a gépjárműmotorok felelősek a NO és a NO2 szennyezésért.
Légköri aeroszolok (szálló por, PM10): A levegőben, mint közegben diszpergált állapotban előforduló, folyékony vagy szilárd halmazállapotú részecskék. Az aeroszol részecskék élettartama néhány perctől akár több hónapos időtartamig terjedhet a részecskék méretétől és tömegétől függően. Méretük 0,001 és 100 mikrométer közé esik. Az egészségre gyakorolt hatásuk függ a méretüktől, ugyanis a nagyobb méretű szemcsék megakadnak az orrunkban, míg az egészen kicsik lejutnak a tüdő mélyére.
Tartalmazhatnak kormot, szerves anyagokat, nehézfémeket, azbesztet. Nagy részük rákkeltő. Egységes egészségügyi határérték megállapítása igen bonyolult, mert sok aeroszol képző anyag már egészen kis mennyiségben is nagyon káros lehet. Az azbeszt belégzés útján kerül az emberi szervezetbe és rákot vagy azbesztózist okozhat. Hazánkban országos programok szolgálnak az azbesztmentesítésre. Ennek hatására az azbeszt mennyisége jelentősen csökkent a levegőben, azonban a molibdén mennyisége nőtt.
A légköri aeroszolok képződésében nagy szerepe van a gépjárműforgalomnak. A dízel üzemű járműveknek számottevő az aeroszol kibocsátása, de a kerekek is felverik a port, amit a levegőben aeroszolnak nevezünk. A városi aeroszolok összetétele nehezen meghatározható, a részecskékre rátapadnak egyéb szennyezők pl.: PAH-ok, nehézfémek. Az Egészségügyi Világszervezet nem ad meg határértéket a közlekedésből (elsősorban a dízelüzemű járművekből) származó részecskék koncentrációjára, mivel álláspontja szerint nem létezik olyan alacsony koncentráció, amely biztosan nem károsítja az egészséget.
Tetszett? Oszd meg!
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
AtyafiPeca · http://atyafipeca.wordpress.com/ 2014.12.17. 20:46:27
Semmit sem vettem észre a rossz levegőből. :-O Már közel sem tudom ezt a témát olyan komolyan venni, mint egykoron.
PPJ · http://greenr.blog.hu 2014.12.17. 23:59:13
AtyafiPeca · http://atyafipeca.wordpress.com/ 2014.12.18. 08:16:41
Nem tudom mi lenne a "tökéletes" megoldás, mert jelenleg a Mecsek szebbnél—szebb fáit eszi az erőmű. Régen a bányából közvetlen csillerendszer vezetett a bányához és való igaz, hogy szar volt a levegő, de a mostani helyzet is tarthatatlan.
AtyafiPeca · http://atyafipeca.wordpress.com/ 2014.12.18. 08:18:27
PPJ · http://greenr.blog.hu 2014.12.18. 11:53:48
Most igazából nem is a nyugatmajmolás, vagy "felzárkóztatás" cunci az, amit hangsúlyozni szerettem volna, hanem a beépített kettős mérce, ami minden területre kihat.
Arcade Macho 2015.01.07. 00:54:19
DÍZEL
Arcade Macho 2015.01.07. 00:57:43
gugli 2 perc...
jo hat en tudam mit kell keresni :)
tehat gugliba: WHO diesel asbestos
sok sikert, azert idemasolom az elso talalat idevonatkozo reszet
"Diesel engine exhaust fumes can cause cancer in humans and belong in the same potentially deadly category as asbestos, arsenic and mustard gas, World Health Organization experts said on Tuesday."
Arcade Macho 2015.01.07. 01:03:32
azert a mustar gaz az azbeszttel az jobban ut, mint az a burkolt megfogalmazas
northern lights 2015.01.07. 13:53:56
met.hu/levegokornyezet/varosi_legszennyezettseg/meresi_adatok/tajekoztato/
www.kvvm.hu/olm/index.php
A környezeti levegővel kapcsolatos szabályozás háromféle határértéket tartalmaz (növekvő mértékben):
Egészségügyi határérték: tartós egészségkárosodást nem okoz, és amelyet az emberi egészség védelme érdekében a jogszabályban meghatározott módon és időn belül be kell tartani.
Elérése és túllépése veszélyes légszennyezettséget eredményez.
Tájékoztatási küszöbérték: a légszennyezettségnek egyes légszennyező anyagok tekintetében a lakosság egyes érzékeny (gyermek, időskorú, beteg) csoportjaira megállapított szintje, amelynek túllépése esetén a lakosságot - Budapesten a Fővárosi Önkormányzatnak - tájékoztatni kell.
Elérése és túllépése enyhébb intézkedéseket jelentő, tájékoztatási fokozatú szmoghelyzetet eredményez.
Riasztási küszöbérték: a légszennyezettség azon szintje, amelynek rövid idejű túllépése is veszélyeztetheti az emberi egészséget, és amelynél azonnali beavatkozást kell tenni.
Elérése és túllépése forgalomkorlátozással járó intézkedéseket jelentő, riasztási fokozatú szmoghelyzetet eredményez.
A szmogriadó tájékoztatási, vagy riasztási fokozatát akkor kell elrendelni, ha három mérőállomáson, egy időben mért légszennyező anyag koncentrációjának 3 egymást követő 1 órás átlaga, illetve a kisméretű részecske szennyezés (PM10) esetében 2 egymást követő 24 órás (naptári napra vonatkozó) átlaga meghaladja a határérték rendeletben rögzített tájékoztatási vagy riasztási küszöbértéket és teljesülnek a határérték rendelet további feltételei.
Arcade Macho 2015.01.07. 20:15:13
a WHO hivatalos kozlemenyben pont azt adta ki 2012ben, amit irt a poszter, hogy nem letezik olyan kis mennyiseg ami nem okozna rakot
tudod a karciogen marpedig ezt jelenti...
tehat gugliba: WHO diesel asbestos
northern lights 2015.01.08. 10:15:48
Tudod épp 2012-ben updatelték a te szavaiddal élve az adott szabályozó
@PPJ: sokféle módon sok mindent mérni... mivel adott terület (Pilis) sem légköri viszonyait , sem határréteget nem ismerem, ezért csak elképzelésem lehet...
Arcade Macho 2015.01.08. 22:54:20
a meresen kivuli dolgokkal kapcsolatban mar masik forrasbol egyenesbe jottem
nincsen mit tenni, folyamatosan be kell tiltani a szilardtuzelesueket is, szimplan egy rendes szigetelessel es egy kondenzacios kazannal el lehet erni egy elegge konszolidalt futesszamlat
amugy engem regota bant, hogy a panel blokkokat nem engedik a matrai tozeget elegetni, pedig szerintem nekik is meg kellene adjak az alapjogot :)
Arcade Macho 2015.01.08. 23:12:24
"Az Egészségügyi Világszervezet nem ad meg határértéket a közlekedésből (elsősorban a dízelüzemű járművekből) származó részecskék koncentrációjára, mivel álláspontja szerint nem létezik olyan alacsony koncentráció, amely biztosan nem károsítja az egészséget."
mit kell ezen kerdezni? hogy mi az ajanlas? az az ajanlas hogy lehetetlenitsek el a dizeleket Budapesten!!!
amugy meg mi a balkanon vagyunk, az original nagyon hergya szabalyozast is mar vagy 5. eve folyamatosan megszegjuk, az ugyunk most van Luxemburgban, pedig mar regen is foglalkoztak ezzel: fenteslent.blog.hu/2010/12/22/tarlosnak