Jamie Oliver bizonyította, hogy a McDonald's emberi fogyasztásra alkalmatlan
Jamie Oliver (aki sok minden más mellett, kiváló hamburgerséf is!) megnyerte egy régóta tartó háborúját az egyik legnagyobb gyorséttermi lánccal - a McDonald's-al szemben. Miután Oliver pontosan bemutatta hogyan készülnek a McDonald's hamburgerek, a cég végül bejelentette, hogy megváltoztatja a receptet, de mégis, erről egy árva kukk sem esett az egész mainstream- és céges médiában. [Forrás: politicalblindspot.com - Fordítás: GreenR blog]
Oliver ismételve bemutatta a nézőközönségnek az évek alatt dokumentumfilmekben, televízió show-kban és interjúkban, hogy a marhahús zsíros részei ammónium-hidroxidban (szalmiákszesz) vannak kimosva és felhasználva a hamburger húspogácsába. Ezen folyamat előtt, az előadó szerint, a hús emberi fogyasztásra alkalmatlan. A hamburger-rajongó mesterszakács vállalta a háborút a gyorséttermi iparral szemben: szerinte "tulajdonképpen fognak egy kutyáknak valóan silány terméket, és ezen mosógépes lépés után, amely feloldja az ehetetlen részeket, és egységes péppé változtatja azokat: embereknek adják." [GreenR blog kérdés: ki látta a Felhőatlaszban a szappangyárat? Kezeket fel!]
A hús pocsék minőségén túl, az ammónium-hidroxid is káros az emberi egészségre. Oliver gyakran hívta ezt az eljárást "a rózsaszín iszap műveletnek" (pink slime - wikipedia).
Frissítés 2014.01.10.: Egy kis tavaly év végi adalék az itteni poszthoz
McDonald's to employees: Break your food in small pieces to feel full
http://rt.com/usa/mcdonalds-employees-brake-food-109/
McDonald's to employees: Avoid burgers and fries - it's risky for your health
http://rt.com/usa/mcdonalds-employees-fast-food-764/
Tudja, minek a veszélyeire figyelmezteti a dolgozóit a McDonald’s? A gyorséttermi kajákéra :DDD
http://444.hu/2013/12/24/tudja-minek-a-veszelyeire-figyelmezteti-a-dolgozoit-a-mcdonalds-a-gyorsettermi-kajakera-dddddd/#
McDonald's takes down employee website following ridicule
http://rt.com/usa/mcdonald%27s-takes-down-employee-website-839/Frissítés 2013.10.27.: Mintha minden hirtelen alátámasztani segítene, pár órája feltöltött videó az RT.com-ra! Food Fix: US corporations fuel obesity with addictive ingredients
"Miért tenne bármilyen érzékeny emberi lény a gyereke szájába ammóniával átitatott húst?" - kérdezte Oliver. Oliver egyébként azt állítja, hogy az amerikai üzemi étkezdékből és gyorséttermekből származó marhahúsok 70 százalékát ezzel az anyaggal kezelik, ezt alátámasztani látszik, hogy a The Daily információi szerint a mezőgazdasági minisztérium idén több mint 3 tonna ammónium hidroxidot vásárol meg az iskolai étkezdék számára.
Az egyik sokszínű bemutatójában Oliver azt mutatta be gyerekeknek, hogyan készül a csirke Nuggets. Miután leválasztotta a legszebb egész húsrészeket a csirkéről, a visszamaradó zsíros csontok és belsőszervi cafatok kerülnek feldolgozásra az ilyen gyors-sültekhez.
Válaszul a negatív sajtóra, melyet Jamie Oliver generált, a McDonald's latin-amerikai franchise-igazgatója, Arcos Dorados azt állította, hogy ilyen eljárást az ő régiójukban nem alkalmaznak. Bár ez talán inkább az ír és angol területekre lehetne igaz, ahol a McDonald's helyi alapanyagból dolgozik. Az Egyesült Államokban a Burger King és a Taco Bell már nem alkalmazza az ammóniát a termékeikben. Az élelmiszeripar az ammónium-hidroxidot anti-mikrobiális szerként alkalmazza, amely lehetővé tette a McDonald's számára, hogy egy máskülönben ehetetlen húst használjon!
Az egész horrorisztikus tényből a legsumákolóbb az, hogy az USDA szerint az ammónium-hidroxidot "a gyártási folyamat részeként" tekinti, ezért nem kell feltüntetni a címkézésen, így a fogyasztók nem is tudják, mivel és mikor esznek a nem kívánatos vegyszerből!
A hivatalos honlapján a McDonalds azt állítja, hogy a hús azért olcsó, mert nagy a forgalmuk, sok ember fogyaszt és így lehetőségük van a húst olcsóbban megvásárolni a beszállítóktól és, hogy jó minőséget árulnak. De ha a "rózsaszín iszap" tényleg a "legjobb" minőség, amit a McDonald's az USA-ban csak tud, akkor hogyan tudott mégis jobbat Latin-Amerikában és Európában?!
Ezen kérdések egyelőre válaszolatlanul maradnak a franchise által, a cég egyben tagadta, hogy a recept módosításának köze lenne Jamie Oliver kampányához...
Végezetül íme egy szobor Velencéből:
David VS. McDonald's
Tetszett? Oszd meg!
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Béza Dániel 2013.10.27. 13:35:40
PPJ · http://greenr.blog.hu 2013.10.27. 13:47:11
maxval, a gondolkodni igyekvő bircа · http://maxval.co.nr 2013.10.27. 13:49:37
EvilHedgehog 2013.10.27. 13:55:50
Magyarországon a krinolin, szilveszteri tesco virsli, párizsi őshazájában nem értem mire ez a nagy felháborodás.
Nagyrésze növényi zsír, fehérje és egyéb por (Dera Élelmiszer Kft.) stb. stb.
PPJ · http://greenr.blog.hu 2013.10.27. 13:58:54
doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2013.10.27. 14:00:00
PPJ · http://greenr.blog.hu 2013.10.27. 14:02:14
AskmeLater30 2013.10.27. 14:03:52
És ugye az is megvan, hogy a Daily Mail a britek Blikkje, pont annyira hiteles forrás.
250130 2013.10.27. 14:10:02
PPJ · http://greenr.blog.hu 2013.10.27. 14:14:22
A Blikk közölte elsőnek, hogy műkörmös kapott állami földbérleti jogot, de egy hete azt is, hogy pert nyert az NFA-val szemben és kiderült, mennyien kaptak pályázat nélkül állami földet! Néha elválaszthatnád a szezont a fazontól (túl azon, hogy én sem járatom és olvasom a tabloidokat!).
PPJ · http://greenr.blog.hu 2013.10.27. 14:18:42
Lajosforras 2013.10.27. 14:28:03
PPJ · http://greenr.blog.hu 2013.10.27. 14:30:25
Egyébként a Monsanto is inkább hadipari vegyipari vállalat, mint génmdosító... Mikor mi... foodfreedom.files.wordpress.com/2010/10/monsanto-skull21.jpg?w=308&h=231
Lajosforras 2013.10.27. 14:34:18
PPJ · http://greenr.blog.hu 2013.10.27. 14:37:30
Béza Dániel 2013.10.27. 14:40:04
maszlagokból összetákolt összeesküvés elméletekert.
Aki pedig most döbben rá, hogy a hamburgert és a feldolgozott hústermékeket nem bélszínből, és más drága húsokból készítik, az álomvilágban élt. A hamburgert, és a hasonló darált húsból készült ételeket azért találták ki, még jóval a nagyipari élelmiszer gyártás előtt, mert a marhánál elég rossz az élősúlyhoz viszoníyítotzt kihozatal, kevés olyan része van ami önmagában szinhúsként könnyen ízletesen elkészíthető, a nagyobb része rágós, nehezen süthető, nem lehet jó áron színhúsként eladni.
És aki azt hiszi, hogy a nyesedék, és az állat minnél több részének feldolgozása valamiféle gonosz nagytőkés ármány, az még életében nem látott falusi disznó vágást, nem evett disznósajtot, hurkát, sült vért stb...
Béza Dániel 2013.10.27. 14:42:28
Kelly és a szexi dög 2013.10.27. 14:57:15
/remélem ez a fogadalom tökrészegen is eszembe jut majd!/
Blogin · http://apologetika.blog.hu 2013.10.27. 15:05:42
manager2008 2013.10.27. 15:24:45
PPJ · http://greenr.blog.hu 2013.10.27. 15:30:05
Tehát a hozzászólásod utolsó mondatára reagálva a maradék is egészen máshogy maradék a két esetben! Mindvégig különbség a maradék feldolgozásában, hogy az egyik esetben a pénz lebeg a közgazdászok szeme előtt, míg eredeti esetben pedig az élet minősége(!) lebeg az említett hagyományos feldolgozók szeme előtt!
frompearly 2013.10.27. 15:52:07
Ipari-antidepresszió 2013.10.27. 15:52:44
A McDonald’s beszállítóinak listáján jelenleg mintegy 30 Magyarországon bejegyzett vállalkozás szerepel, az étteremlánc éves összes beszerzésének mintegy 35 százaléka magyarországi vállalkozásoktól vásárolt alapanyag és szolgáltatás – közölte a McDonald’s Magyarországi Étterem Hálózat Kft. vasárnap az MTI-vel annak kapcsán, hogy a cég saját standján magyar beszállítóival együtt mutatkozott be az OMÉK-on.
Huszonöt éves magyarországi jelenléte alatt a McDonald’s összesen több mint 97 milliárd forint értékben vásárolt magyar alapanyagokat. A Magyarországon és több európai országban forgalmazott állandó termékekhez magyar termelők szállítják be a csirkehúst, a salátát, a paradicsomot, a friss hagymát, a tojást, a mézet, a joghurtot és több más alapanyagot is.
Before · http://azbeszt.blog.hu 2013.10.27. 15:52:59
jet set 2013.10.27. 15:55:42
frompearly 2013.10.27. 15:57:58
lobster thermidor 2013.10.27. 16:00:17
Ha Cseng Li kínai büféjével hadakozna, a kutya sem figyelne rá, kivéve azokat az ebeket, akiket feldolgoznak a sertéshúsos, vagy marhás chop suey-ban.
Don Quixote de la Ferko 2013.10.27. 16:02:11
PPJ · http://greenr.blog.hu 2013.10.27. 16:06:45
Ez olyan, mint a "nemzeti regionális multi"? :D
greenr.blog.hu/2013/07/03/kiosztasra_kerultek_a_prima_primissima_nemzeti_oligarcha_dijak
Béza Dániel 2013.10.27. 16:10:09
Mindkét technológiának megvan a létjogosultsága, mindkettő megfér egymás mellett, csak meg kell találni a helyes arányokat.
A fogyasztói társadalmat a fogyasztó tudja leghatékonyabban irányítani, a fogyasztói szokásaival. Amíg lesz igény 300 forintos parizerre, addig lesz 300 forintos parizer, készüljön akármiből is.
És tévedsz, a régi falusi disznóvágásnál is a pénz motiválta a minnél hatékonyabb feldolgozást, egyszerűen nem engedhették meg maguknak hogy bármit is kidobjanak, ezért a legértéktelenebb részt is valahogy ehetővé tették.
frompearly 2013.10.27. 16:10:56
@Don Quixote de la Ferko: egyébként ez az írás nem azt hívatott eldönteni jó szakács e J.O. vagy sem ez szubjektív...
De, ha a McDonelc szeméttel tömi a népet az nem túl jó..ha nem így gondolod akkor jó étvágyat az esti Mcburgerhez!
Don Tejbegríz a féllábú matrac · http://konyvespolc.webnode.hu 2013.10.27. 16:13:17
Mert mi olyan rettenetes van a bor készítésében?
Vírusbácsi 2013.10.27. 16:14:03
PPJ · http://greenr.blog.hu 2013.10.27. 16:16:01
Over 700 Chefs have signed on in support of labeling GMOs and Prop 37. You won't find real unpaid faces on the oppositions pages because Yes on 37 is the People's movement. Join us in sharing the truth!
greenr.blog.hu/2012/11/04/erosodo_ellenallas_gmo_teren_az_egesz_vilagon
randomuser1 2013.10.27. 16:18:43
PPJ · http://greenr.blog.hu 2013.10.27. 16:22:35
A kapitalizmus alapvetően a mértéktelenség és a többi fő bűnökre épül... (lásd 44-45. oldalt www.semmelweiskiado.hu/files/flippingbooks/000/091/liquid-green/index.html)
És egy szép kép...
www.adbusters.org/sites/default/files/styles/large/public/images/adbusters_82_glutony.jpg
PPJ · http://greenr.blog.hu 2013.10.27. 16:24:31
különvélemény 2013.10.27. 16:25:50
Ezzel csak lemossák, hogy csíramentes legyen, ezzel minimálisan emelik csak a hús ammónia tartalmát.
Egyen valaki egy dupla royalt, megláthatja, hogy semmilyen "rózsaszín pép" nincs benne, az tiszta darabos darált marhahús.
Persze Jamie-nek szarul mennek a dolgai, ezért ott keres magának publicitást, ahol tud.
A mcdonalds meg szívesen lecseréli bármi másra a fertőtlenítő áztatást, ha ez a gondja valakinek, van még vagy 1000 szer, amivel fertőtleníteni lehet, mind halálos nagy adagban.
Don Tejbegríz a féllábú matrac · http://konyvespolc.webnode.hu 2013.10.27. 16:30:43
Ebből gyakorlatilag nem derült ki semmi, bár lehet csak nem nyűgözött le a misztikus halandzsa a konkrét tények hiányában.
randomuser1 2013.10.27. 16:36:06
ha valakit zavar, itt ájrópában jó helyzetben van, lehet költözni tanyára, malackát nevelni tengerin, hajdinát a kiskertben
a többség meg eszi a nagyiparit, mert a szabványok azér vannak, h a nembio malacka véletlen se legyen galandférges.
Don Quixote de la Ferko 2013.10.27. 16:36:47
Tökéletesen igazad van, nem a szakácstudásáról van szó.
Csak ha valaki nem jó szakács, az inkább ne minősítsen másokat. Csak magát nevetteti ki.
charlie 2013.10.27. 16:37:33
én már a fény gyermeke vagyok 2013.10.27. 16:38:31
NemNick 2013.10.27. 16:39:16
A feliratozás hiánya sumákolás, csúsztatások a reklámokban tényleg görénység. Nincs vita. De ez is csak a mai ember realitásérzékének hiányáról szól.
De ez nem jelenti azt, hogy ez nem egy alternatíva. Ez az olcsóság ára. Mert igen, az élelmiszeripar "ipar". Minden rossz tulajdonságával. Ha ez nem tetszik, lehet 10x-100x annyiért is hamburgert kapni, és az olyan is.
De hogy mindennap azt tudnánk-e enni mindannyian, mi, emberek?
Ha annyi marhát akarnánk tartani, hogy aztán vesefaggyúval, meg mindennel mintaszerű hamburgert együnk, egész Amazónia menne a levesbe pár éven belül...
Plusz, az a hús - a csirkefarhát pl. - amit ő nagy elánnal fikáz, nem csak a nagyon messzi és távoli Afrikában, hanem itthon is az egyetlen elérhető fehérjeforrás sok embernek.
Sajnos.
Simán tudnék mondani 10-15 olyan országot, ahol az átlagember könnybe lábadt szemmel enné az ilyesféle kajákat.
Mert ez sem jut.
Szóval első - de második - nekifutásra is tipikus first world problem-nek tűnik ez nekem.
Attól még beszélni kell róla - de felesleges műbalhék meg rájátszások nélkül.
Abendsen 2013.10.27. 16:45:27
Korábban bedőltem én is ennek a hisztériakeltésnek aztán a láttam a rohadt igénytelen Super Size Me-t, azóta kételkedem.
Lajosforras 2013.10.27. 16:45:47
áasdklfjáasn 2013.10.27. 16:47:18
Nem az Indexen jelent meg.
Ez egy blog. Bárki indíthat ilyet, és azt ír bele, amit akar. Te is.
@lobster thermidor:
Kutya biztosan nincs a kínai éttermek kajáiban, azt k. drágán adják el a kínaiaknak, ha netán kerül a konyhára, az ugyanis ínyencségnek számít.
@Pacsker:
A szója egy hüvelyes, mint a bab. Nem tudom, mi a baj vele.
@Béza Dániel:
Érdekelne, hogy a csontokat hogyan tették ehetővé. Már nem a kutyák, hanem az emberek számára.
Pedig a disznóban is van vagy 10% csont.
Ez 1 mázsában 10 kiló.
És akkor a belek eredeti tartalmának ehetővé tételét még nem is említettem.
Áruld el a titkot, nagy titkok tudója!
@Emmanuel Goldstein:
Attól tartok, nincs olyan anyag, hogy dihidrogén-monoxid. Tudom, hogy a vízre gondoltál, de az hidrogén-hidroxid, ha már vegyészkedni akarunk.
Don Quixote de la Ferko 2013.10.27. 16:49:40
randomuser1 2013.10.27. 16:52:30
mémkultúrában még fejlődésre szorulsz, de amúgy remek hejjreigazítás volt, ne szomorkodj, gyomorbajos barátom :)
gergo · www.indafoto.hu/ppgergo 2013.10.27. 16:53:29
Abból a nyesedékből, amiből nem készítenek "élelmiszert", azokat viszik a fehérjefeldolgozóba. De ide kerülnek a döglött állatoktól kezdve sokminden.. Ott élelmiszer készül belőlük kutyáknak-macskáknak. Szóval a cicád lehet, hogy a 3 hete elütött szomszéd macskát eszi alutasakból ;)
Pl. az állati zsírokból úgynevezett takarmányzsírt készítenek, amit összekevernek pelyhesített kukoricával (pehely) és etetik vele azt a csirkét, disznót, amit utána színhúsként Te is megeszel.
Aki finnyás, az ne akarja tudni, hogyan készül a virsli.
Abendsen 2013.10.27. 16:54:28
Alick 2013.10.27. 16:54:51
áasdklfjáasn 2013.10.27. 16:55:12
Vegyszer nélkül nem lehet.
Ha nem permetezed legalább rézgáliccal, nem lesz termésed.
Ha pedig nem teszel ként a borba, akkor ihatatlan lőrét kapsz, nem bort.
Imádom, ahogy a hozzád hasonló sötét zöldek ennyiféle ökörséget összehordanak gondolkodás és utánajárás helyett. Persze az valóban fárasztóbb lenne.
"De arra rá van írva."
Hát megnéztem itthon a különféle ásványvizeket, egyre sincs ráírva, hogy fulladást okozhat.
@Abendsen:
Na igen, abban bemutatja a barom, hogy akkor is megzabálja az X adag hamburgert, ha már tömőfával kell letolni a torkán.
Azt persze nem említi, hogy ilyen módszerrel a tisztán biozöldséges étrendtől is hamar elhízna, ugyanis ha nem esik jól már, az azt jelzi, hogy nem kéne többet enni.
NemNick 2013.10.27. 16:55:29
velvet.hu/sztori/2013/10/27/bejott_a_vilagnak_az_eteleket_helyettesito_trutyi/
randomuser1 2013.10.27. 16:56:21
más piac, más szabványok, mint ahogy mifelénk a hambi áráért adnak négy kiló krumplit meg három liter lecsót, oszt itt nem is a éhező szegények állnak sorban a meki elött...
áasdklfjáasn 2013.10.27. 16:56:24
Jaja, valószínűleg én vagyok gyomorbajos, nem te vagy tudatlan hülye, aki, amikor rávilágítanak arra, mekkora ökörséget írt, akkor marni kezd, mint a felhergelt kutya.
PPJ · http://greenr.blog.hu 2013.10.27. 16:56:27
Food Fix: US corporations fuel obesity with addictive ingredients
youtu.be/nj8gDA8En5I
Don Tejbegríz a féllábú matrac · http://konyvespolc.webnode.hu 2013.10.27. 16:58:38
Legjobb tudomásom szerint ez belföldön már évek óta be van tiltva, döglisztet és egyéb állati fehérjét már csak olyan állat takarmányozására lehet felhasználni, ami nem kerül be emberi fogyasztásra szánt termékbe, mint például kutya, macska eledelek. Sőt, már a csontenyvet sem használják a bélyegek hátulján.
Kivancsi 2013.10.27. 17:01:38
volt egy ehenkorasz kutyank akinek finom ktyafalatokat akartam vasarolni a helyi supermarketben...
na most kapaszkodjatok!
a markas kutykaja pl pedigreepal
3x annyiba kerult mint az embereknek a konzerv
a helyi brand kutyakaja az volt occcsobbe is csak 2x annyiba kerult mint az emberi kaja...
szepen visszaballagtam a human polchoz es a kutya is azt kapta amit mi ettunk...
de lehet jobban jartunk volna ha mi is inkabb a kutyanak valo pedigree-t ettuk volna...
az biztos tobbe lett volna :)
de minoseget kaptunk volna?
vagy meg se?
:):)
Alick 2013.10.27. 17:01:39
A felvágottak, de főleg a krémesített-pépesített tartalmú húskonzervek a húsipar "zseniális" hulladékfeldolgozásának végtermékei.
Persze ez ne tartson vissza senkit, a cigányok pl. a dögkutakból is jókat tudnak lakmározni. :)
Szelid sunmalac 2013.10.27. 17:02:42
különvélemény 2013.10.27. 17:03:04
Jaja, ez az örök probléma.
Fertőtlenítsünk, ezzel kitegyük magunkat valami sötétzöld barom támadásának, vagy ne, akkor meg bevállaljuk, hogy szaporaf*s jön rá pár emberre, mert szállítás közben valaki nem tartotta be a technológiai előírásokat.
randomuser1 2013.10.27. 17:05:50
akkormeg?
gergo · www.indafoto.hu/ppgergo 2013.10.27. 17:08:08
A vágóhídi zsírból simán készíthető takarmány.
Próbáltam jobban elkülöníteni őket egy enterrel, hogy a kettő nem egy kategória.
Alick 2013.10.27. 17:11:25
De attól ez még tény marad, készült erről már (nem éppen vacsorához való) közszolgálati médiás riport is.
Persze az is lehet, hogy a megszólított barnásbőrű emberek valójában magyarul beszélő berber menekültek, csak a szerkesztő elrontotta az inzerteket. :)
Mindez persze inkább szomorú, mintsem rasszista indíttatású... :(
Don Tejbegríz a féllábú matrac · http://konyvespolc.webnode.hu 2013.10.27. 17:14:30
Erre csak azt tudom mondani, a családban hagyománya van az állattartásnak, sertés vagy itt felénk disznó, csirke kacsa stb.
A használt zsírokat már nagyanyám is szemrebbenés nélkül bekeverte a disznóknak a szokásos kukorica árpa búza dara közé. Feltételezem a vágóhídi zsiradékot sem a csernobili reaktor faláról vakargatták le.
Ugyan így nem értem kinek mi baja van egy csirkefarháttal, el lehet azt is készíteni normálisan is, még ha manapság csak a csirkemellet trendi enni. Furcsa egy világ ahol az ember ennyire elszakad a valóságtól élelmiszerek terén, ezek után nem csoda ha a lóhúst el lehet adni marhaként.
különvélemény 2013.10.27. 17:14:40
Nem tudom miért nem gyártanak emberre kifejlesztett "teljes értékű embertápot".
Én tutira megvenném, én nem vagyok műmájer köcsög.
Jó az, ha éppen nem akarsz semmit sem főzni, de ennél valami egészségeset.
Bezzeg a macsekoknak, kutyáknak megéri milliárdokért kifejleszteni, az emberektől meg félnek, hogy "negatív" lesz a visszhang.
Don Tejbegríz a féllábú matrac · http://konyvespolc.webnode.hu 2013.10.27. 17:16:30
A tények attól még makacs dolgok, felénk is a "hatósági húsbolt" törzsvendégei az említett állampógárok.
Mr. Közbiztonság Szilárd 2013.10.27. 17:18:41
Az azért érdekelne, hogy a csirke far-hátat hogyan tudod elkészíteni normálisan azon kívül, hogy a sok csont miatt ízt ad a levesnek. Mert amúgy kb. 3 deka hús vn rajta.
Alick 2013.10.27. 17:19:19
PPJ · http://greenr.blog.hu 2013.10.27. 17:30:40
@Emmanuel Goldstein: "ződnek lenni borzasztó jó dolog, de azt azért ne felejcsük el, perpill 7+milliárdnyian vagyunk, a többség kurvaéhes, de földet túrni azért mégse szeretne, marad a nagyipari feldolgozás"
Nem igaz, amit írsz és amit ki akarsz hozni belőle!
greenr.blog.hu/2011/09/18/a_vilagelelmezes_politikai_paradoxon_milyen_ehezo_milliok
www.origo.hu/idojaras/20120210-nem-okokommunizmus-igy-mukodik-a-kozossegi-mezogazdasag-organikus-bioelelmiszer.html
A dolog külön érdekessége, hogy a FAO szerint is meg lehetne mindenkit etetni organikus módszerekkel, az intenzív technológiát elhagyva:
www.fao.org/organicag/oa-faq/oa-faq7/en/
Innentől kezdve ez inkább logisztikai, közgazdasági, morális kérdés...
@Alick: 1,2 milliárd éhezik, és 1,2 milliárd a túlsúlyos.
Don Tejbegríz a féllábú matrac · http://konyvespolc.webnode.hu 2013.10.27. 17:39:45
Például egy kis libaszívvel marhajó rizseshúst lehet készíteni belőle lecsósan.
randomuser1 2013.10.27. 17:40:46
van egy hobbitelkem,
kétévente van dió, gyümi
fákokat eszi a bogár, penész gomba.
zőccséget párnaponta köll öntözni,minél melegebb van,a nnál gyakrabban, és annál kevesebb víz van a nortonba.
nyulak a kerítésen nem gyünnek be, de a köcsög vakundok alulról támadva lezabálja a cuccost.
haggyukmá, nagyvárosi legendáriumból fantáziálsz, földet még képen se láttál :)
PPJ · http://greenr.blog.hu 2013.10.27. 17:46:10
randomuser1 2013.10.27. 17:58:29
Secnir 2013.10.27. 18:14:20
"És aki azt hiszi, hogy a nyesedék, és az állat minnél több részének feldolgozása valamiféle gonosz nagytőkés ármány, az még életében nem látott falusi disznó vágást, nem evett disznósajtot, hurkát, sült vért stb..."
ööö...
...nálunk van disznóvágás, évente kétszer minimum. családi szinten több is.
de most eltűnődtem: amikor a hurkát vagy kolbászt keverjük a műanyag fürdőkádban, az ammónia illetve az ammónia-hidroxid nem rémlik a fűszerek között...
PPJ · http://greenr.blog.hu 2013.10.27. 18:16:16
Voltak nálunk vendégségben nem is olyan régen, már a blogposztok megírása után, orosz mikrobiológus és kertész kolleginák, meg is kérdeztem őket, és csak egy két adatot tartottak túlzásnak, de a legtöbbet csak megerősíteni tudták ők is.
www.greenr.blog.hu/2013/05/31/oroszok_bizonyitjak_hogy_a_kismeretu_organikus_gazdasagok_ellathatjak_elelemmel_a_vilagot
www.greenr.blog.hu/2013/08/14/az_orosz_organikus_kiskertes_tanyak_dacsak_mozgalmanak_tortenete
Lucky Larry Silverstein 2013.10.27. 18:18:04
Megértem a McDonaldsot, hisz a konkurencia sem jobb.
Abban is biztos vk, hogy a McBurger csak extrém és rendszeres fogyasztás esetén káros, és ez egy eltúlzott akció. Erre akár azt is lehetne mondani, hogy aki hülye, haljon meg.
Vagy azt, hogy Jamie egy kommunista terrorista aki a szabad világ szimbólumát és munkahelyek tízezreit fenyegeti. Ezen a ponton találkozik a kormány és a multi érdeke.
Nem lennék JO. Hehe.
különvélemény 2013.10.27. 18:24:45
Így igaz.
Az a bizonyos hambucis dokumentumfilm is arra épült, hogy egyen megy 5000+ kalóriát.
Nos azt vega kajából is meg lehet enni és ugyanannyira hizlal, a lényeg a kalória.
Ha valaki 5 x-et eszik meg, mert az nyújt 5000 kalóriát, akkor mindegy, hogy y-ból 2x annyi kell megenni, mert ugyanaz a végeredmény.
Circus 2013.10.27. 18:25:54
Sok sok éve dolgoztam állatokkal, rendszeresen vágtunk csirkéket, stb, akkor például sokkal szívesebben ettem bármilyen szalámit, mert legalább nem láttam, miből van, ez is egy szempont...
Egyébként elmehetnénk méregzöld/vegán irányba, hogy a szabadban növő gyümölcsökön és bogyókon, esetleg elejtett állatok nyers húsán túl mi mást lehetne enni, ami nem esik át valamilyen, többé-kevésbé vegyi anyagokkal történő feldolgozáson (füstölés, sózás, stb).
Lucky Larry Silverstein 2013.10.27. 18:30:22
bonebear · http://cinca.blog.hu 2013.10.27. 18:32:59
randomuser1 2013.10.27. 18:36:51
és így a válasz már nem egyértelmű.
tőlünk keletebbre-rendes pesti zsidógyerekként természetesen bárhol a világon fel tok sorolni rokonokat- még eléggé megszokott a befőzés, savanyítás, idehaza meg...
Ez ott is pillanatnyi állapot, ha jól tévedek, a nyolcvanas években itt is mindeki befőzött, ma már olcsóbb a nagyipari(nyilván övön aluli lenne azt mondani, minél magasabb az életszínvonal, annál kevésbé foglalkoznak ilyesmivel a jónépek).
szerintem ez a civilizáció velejárója, minél keletebbre megyünk, annál régebbi állapotot találunk, minél nyugatabbra, annál inkább a saját jövőnket látjuk. jó ez, vagy sem, erről a végtelenségig lehetne diskurálni, én hajlamos vagyok a fejlődést preferálni :)
Alick 2013.10.27. 18:37:00
Lucky Larry Silverstein 2013.10.27. 18:38:29
De biztosíthatok mindenkit hogy nem rendeltetésszerü használat esetén a házi rántottámtól is bárki duplaseggü lárva lesz, cukorbajos gyomorfekélyes és depressziós. Bár a franchise díjat meg lehet így spórolni, és meg lehet zabálni azt is.
Hehe
Alick 2013.10.27. 18:42:05
randomuser1 2013.10.27. 18:47:33
ez a fajta tudás elveszik egy generáció alatt is, nem hogy évszázadok távlatában :)
Alick 2013.10.27. 18:50:08
Önmagában a nagyüzemi kajagyártást nem is bánnám, de kéne valami lobbimentes hatóság, ami ezeknek a cégeknek keményen a körmére néz... a folyamatban nyilván ennek és az ehhez hasonló blogoknak is szerepük van.
Lucky Larry Silverstein 2013.10.27. 18:53:03
Nagy ország az, rengeteg jó kaja van benne. Nem nagyvárosoknban kell az olcsó tápkajapótlót enni. Igaz ami jó az annyit is ér..:)
OftF 2013.10.27. 18:54:54
Ellenben részegen/másnaposan életmentő lehet. :)
randomuser1 2013.10.27. 18:55:34
a sörük, az pofátlanul vizes.
OftF 2013.10.27. 18:58:30
Mellesleg Magyarországgal ellentétben ott legalább nem feltétlenül akarják ellehetetleníteni a jó termelőket.
Lucky Larry Silverstein 2013.10.27. 19:06:23
Olyan marhahúst amiből az ottani éttermekben dolgoznak, Mo-n képen sem látni. Olyan vadhúsok itt sosem lesznek, még a szarabb is drágább itthon. Mert ott nagyban el lehet adni.
Étteremben, nem Mekiben. A mekiben és hasonlókban kajálsz 5-10 dollárért, a közepes éttemekben meg 25-50 dollárért. Ennyi. A népesség 50%-a soha nem teszi be a lábát gyorsétterembe, pedig van egy pár. Minnél jobban keresel, annál nagyobb az esélye hogy soha ne menj Meki közelébe.
Sőt ha összegyülik 1 milka nyithatsz egy etetőt a színeseknek Mc badge-dzsel.
Béza Dániel 2013.10.27. 19:06:39
Béza Dániel 2013.10.27. 19:14:19
xclusiv 2013.10.27. 19:23:46
Hát volt az ún. középkor, amikor nem voltunk műanyaggal tömve, akkoriban élt párszázmillió ember a bolygón, az áltagéletkor valami 35 körül mozgott, a csecsemőhalandóság is jókora volt, a 16 éves lányok már feleségek és anyák voltak, az 50 évesek pedig aggastyánok.
xclusiv 2013.10.27. 19:29:09
Nagyszerű.
Itthon ugyebár GMO mentesek vagyunk. Csak ugye a szóját importáljuk (akát tápnak is), és ahonnan importáljuk ott kurvára nem GMO mentesek, hanem jórészt GM szóját termesztenek.
És mindez igaz Magyarországon, a 700 séf nagyrészt valszeg olyan országból való, ahol nincs GMO tilalom...
Tehát?
Lucky Larry Silverstein 2013.10.27. 19:29:29
Láttam azt az egyetemi előadást ahol maga Ray Kroc beszélt erről.
Gyerekek, milyen üzletben utazom én? Hamburgerüzletben. Mondta a sok kis buta.
Hehe
Béza Dániel 2013.10.27. 19:30:10
A béltartalmat nem dolgozzák fel, és azt általában nem is tekintik a disznó részének. Hozzáteszem, jó gazda vágás előtt nem is eteti meg az állatot, hogy minnél kevesebb béltartalom legyen, úgy könnyebb kitisztítani a beleket, ugyanis abba töltik a kolbászt, hurkát. Persze ma már sokan nem vacakolnak ezzel, hanem megveszik a mosott belet. Ha van még kérdésed, ne tartsd magadban!
randomuser1 2013.10.27. 19:30:21
ószövi, mózes könyve
xclusiv 2013.10.27. 19:36:13
Igen, így igaz!
xclusiv 2013.10.27. 19:39:26
Hát, ott az elhízás elég komoly probléma, hozzánk képest is, és erről nem kis részben a junk food tehet...
"Korábban bedőltem én is ennek a hisztériakeltésnek aztán a láttam a rohadt igénytelen Super Size Me-t, azóta kételkedem."
Egyél 30 napon keresztül csak répát, dokumentáld, aztán annyi. Pedig a répa amúgy egészséges is, ellentétben a mekis kajával.
Béza Dániel 2013.10.27. 19:39:37
Lucky Larry Silverstein 2013.10.27. 19:42:09
randomuser1 2013.10.27. 19:43:35
Alick 2013.10.27. 19:44:16
xclusiv 2013.10.27. 19:44:54
Tippelj már, hogy mekkora részéhez jut el az iparilag feldolgozott sallalalla.
2 milliárd? 3 milliárd? 4 milliárd?
Ha ez utóbbit feltételezzük, akkor is 3 milliárdtól több ember él "naturálisan" egy olyan bolygón, ami 1900-ban nem volt képes eltartani 2 milliárd embert.
És ezt így hogy?
Lucky Larry Silverstein 2013.10.27. 19:44:54
Hehe
billy reed 2013.10.27. 19:48:58
ha valakit zavar, itt ájrópában jó helyzetben van, lehet költözni tanyára, malackát nevelni tengerin, hajdinát a kiskertben "
Ez pontosan így van!
Tök jó, hogy J.O ráér ilyenekkel foglalkozni.
Komolyan ezen rettegni, hogy mit eszünk meg? Az ipari társadalom korában?
Amúgy a 18. századi Lengyelországban a jobbágyok évi! húsfogyasztása 1 kg volt!
Ettek fenyőtüskelevest meg ilyesmit.
Az aztán elég bio, nem?
Így aztán egészségesen haltak meg 35 éves átlagéletkorral.
@Pacsker:
"Pláne, hogy egy olyan blogon mondasz nem túl megalapozott állításokat, ahol dán-, német- és magyar személyes példákat is tudok hozni az organikus gazdálkodás fenntarthatóságára a nagyipari intenzívvel szemben."
Fenntartható, azaz nem megy tönkre, de a növekvő létszámú emberiséget el nem tartja, az is biztos.
Lásd fentebb említett példámat pl.
Én szeretem a mekis hamburgert. Ha még ezen is agyalnék...nincs elég problémánk ezen kívül is?
Alick 2013.10.27. 19:50:00
xclusiv 2013.10.27. 19:50:19
Mennyi egy hambi? 300? 400?
Adnál nekem ennyiért "négy kiló krumplit meg három liter lecsót"?
Persze normális minőségű krumplit és 3 liter finom lecsót, nem a szart, érted.
Budapesten belül házhoz mennék, és vinném a fenti mennyiség tízszeresét, már ha tényleg fasza.
Te vállalod?
Lucky Larry Silverstein 2013.10.27. 19:50:34
The students laughed again, and finally one brave soul yelled out, “Ray, who in the world does not know that you’re in the hamburger business.”
Ray chuckled. “That is what I thought you would say.” He paused and then quickly said, “Ladies and gentlemen, I’m not in the hamburger business. My business is real estate.”
narimanhb.com/2010/09/07/mcdonalds-making-hamburger-or/
xclusiv 2013.10.27. 19:54:01
A szaporafosás egyébként egy viszonylag szolíd kifejlet, rosszabb esetben simán hetekre kórházba lehet kerülni, rosszabb esetben bele is lehet halni a mérgezésbe.
randomuser1 2013.10.27. 20:00:16
egészségeset
biót
olcsón
Béza Dániel 2013.10.27. 20:00:17
Béza Dániel 2013.10.27. 20:08:49
randomuser1 2013.10.27. 20:11:33
Lucky Larry Silverstein 2013.10.27. 20:13:53
McDonald’s today is the largest single owner of real estate in the world, owning even more than Catholic Church. Today McDonald’s owns some of the most valuable intersections and street corners in America as well as in other parts of the world.''
''McDonald’s today is the largest single owner of real estate in the world, owning even more than Catholic Church.''
- Ez a mondat mondjuk erősen bullshitgyanús, de egy amerikai milliárdos sem feltétlenül agyonmüvelt.
gh14 2013.10.27. 20:15:16
elég sok részt láttam a 30 és 15 perces kajákból, de nem nagyon emlékszem fagyasztott zacskós cuccokra.
randomuser1 2013.10.27. 20:21:32
nem mi szervezük, úgy nehéz tervezni.
Lucky Larry Silverstein 2013.10.27. 20:34:19
Úgy a világ legnagyobb példányszámban kinyomott anyaga, hogy senki nem gazdagodott meg belőle.
Don Tejbegríz a féllábú matrac · http://konyvespolc.webnode.hu 2013.10.27. 20:36:44
Gondolom akkor nincs köze hozzá a Katolikus Egyház mérhetetlen vagyonának.
cibet 2013.10.27. 20:37:31
Rákerestem, maga a hír közel két éves.
Érdekes?
randomuser1 2013.10.27. 20:37:50
a mi történelmünk a sátán uralmának krónikája.
randomuser1 2013.10.27. 20:40:14
Karinthy-paradoxon · http://www.alltrials.net/ 2013.10.27. 20:41:44
Lucky Larry Silverstein 2013.10.27. 20:42:00
De az értő olvasáshoz mély hit is kell.
Lucky Larry Silverstein 2013.10.27. 20:51:11
Kínában + Indiában lakik alsó hangon 2,5 mrd ember. Ott mennyien laktak 1900ban?
És hány ember eszik ott most nem organikus kaját? Indiában senki, Kínában a gazdagabb városlakók már egy napi fizetésükből is kapnak egy McBurgert.
Hehe
Lucky Larry Silverstein 2013.10.27. 20:59:18
'Kék csibe, a Maggitól, a főzés öröm vele bármikor!'
Kék csibe, érted, hehe, és veszik mintha muszáj lenne!
Hehe he
Lucky Larry Silverstein 2013.10.27. 21:02:01
Ez megbocsáthatatlan bün. Eredj, és többé ne vétkezzál.
Lucky Larry Silverstein 2013.10.27. 21:04:55
Lucky Larry Silverstein 2013.10.27. 21:13:02
A főtt rizs teljesen organikus, bár nem túl változatos.
'Az Úrnak a te Istenednek nevét hiába fel ne vedd; mert nem hagyja azt az Úr büntetés nélkül, a ki az ő nevét hiába felveszi.'
Eredj tehát, és többé ne vétkezzél!
Alick 2013.10.27. 21:33:59
Alick 2013.10.27. 21:40:15
:)
Alick 2013.10.27. 21:52:27
tesz-vesz · http://kkbk.blog.hu 2013.10.27. 23:43:04
mondjátok el neki hoyg ez olyan mint a könyvégetés, talán ráharap és akkor nagyobb a médiafigyelem, ami meg is mentheti, különben sok esély nem látok nekik.
komplikato 2013.10.27. 23:47:13
Ez kb. annyira megnyugtató magyarázat, mint az, ami szerint a Taurin azért nem veszélyes, mert előfordul az emberi szervezetben. Ugyan ezt lehet hallani egy halom "testépítéshez" készült vegyszarról is, aztán azoktól is sorra döglenek meg szívbetegségekben, meg vese-máj elégtelenségben, vagy lesz 2 centis a szerszámuk a delikvenseknek.
Vagy ott vannak a vegyipari vitaminok, amik állítólag pont olyanok, mint a természetes, csak nem szívódik fel, nem jut a célterületre.
Hajdú Peter 2013.10.28. 00:00:07
Borenbukk 2013.10.28. 07:43:17
De nem a torvenyes uton beszerezheto kiegeszitoktol, hanem az egyeb okossagoktol. Amugy egyszeruen nem egeszseges 1,80-as magassaggal 130 kilosnak lenni, akkor sem, ha az szinizom.
@Alick: Ebben vastagon benne van, hogy nem zabaltak esz nelkul, hanem kenytelenek voltak odafigyelni, mit es mennyit esznek.
odamondó 2013.10.28. 07:48:57
Innentől az egész egy szélmalom harc.
Woland 2013.10.28. 08:44:36
Továbbá az egész gyakorlat lényegében egyvalamiről szól: minél nagyobb hatékonysággal tudjuk biztonságosan(!) felhasználni a szarvasmarhát. Ez jó az étteremláncoknak, de jó a bolygónak is. Itt egy olyan dologról van szó, ami hozzájárul, hogy olcsón lehessen tömegkaját csinálni, minél kevesebb veszendőbe menő ehető résszel. Szerintem ezt értékelni kellene, nem ellehetetleníteni. Amerikában a két legnagyobb nem-állami fogyasztóvédelmi szervezet (CFA, NCL) felháborítónak találta a "pink slime" elleni bulvárhadjáratot.
Ja, és a "pink slime" csúfnév - bár eredetileg is negatív üzenetet szántak neki -, lehet hogy "rózsaszín iszapként" hangzik leginkább bulvárkomformabbul magyarul, de attól még közelebb állna az igazsághoz a rózsaszín zselé állagú anyag (amit eleve jelent angolul, ha utána nézel az etimológiának).
cybergreg · http://www.cybergreg.hu 2013.10.28. 10:08:49
www.dailymail.co.uk/news/article-2092127/Jamie-Oliver-Victory-McDonalds-stops-using-pink-slime-burger-recipe.html
Az ammónium-hidroxid pedig egy teljesen biztonságos összetevő, amit mikrobaölőként használnak rengeteg élelmiszerben.
hírfaló · http://www.hirfalo.hu 2013.10.28. 10:14:13
Nick Ez a név jelenik meg a blogokban, kommentekbe 2013.10.28. 11:35:47
koszonom, akkor ezentul is el fogok jarni mekdöncsizni a gyerekkel, viszont majd asszonykat megrugdosom/megkerem hogy csinaljon rendes hambit is, hogy lassam a kulonbseget
a poszthoz meg hat...
jobb az a marhahus mintha csipszet vagy zsiros kenyeret enne a gyerek? ha igen, akkor mi a gond? a voros hus amugy is LETFONTOSSAGU es anyost meg hiaba rugdosom csak nem akar csinalni vadas marhat, akkor meg marad a mekdöncsis marha, meg mindig jobb mint a csirke mellyehusa... ha csak azt enne a gyerek naturba az sem lenne jo!
gh14 2013.10.28. 11:41:50
Igaz. Fóliázott csirke. Egyébként honnan vegyen csirkét? Neveljen otthon és vágja le? Nem annyira életszerű. Menjen el a henteshez? Akkor sem lehet biztosra menni.
Egyébként pont az a jó a receptjeiben, hogy gyorsan megvalósíthatóak, étvágygerjesztőek, finomak (tapasztalat), és egészségesebbek, mint egy gyorséttermi menü. Még ha fóliás csirkét, bolti tésztát, vagy zacskós spenótot is használ. Mert az átlag ember sem tudja beszerezni másként (az más kérdés, hogy ez jó vagy sem).
lendkívül magas langú embel Lómában 2013.10.28. 11:43:31
Max. valami kiegészítő tabletta uzsonnára, azt meg be lehet dobni egy pillanat alatt, hogy azután a vezéri lompos is hamarjában visszakerülhessen jól megszokott helyére.
lendkívül magas langú embel Lómában 2013.10.28. 11:45:21
(mindig marad egy)
Alick 2013.10.28. 11:59:26
Zöldség, gyümölcs és más nyers, valódi kaják..?
(tudom, a kisebb ellenállás...)
Nick Ez a név jelenik meg a blogokban, kommentekbe 2013.10.28. 12:33:16
de igazad van ez a kisebb ellnallas, mert anyost csak komoly kinzoeszkozokkel tudnam ravenni a RENDES marhahusnak a megcsinalasara, hidd el probaltam, nem ment, igy maradt voros hus forrasnak a mekdöncsi
élhetetlen 2013.10.28. 12:48:41
NemNick 2013.10.28. 13:00:26
"Nem tudom miért nem gyártanak emberre kifejlesztett "teljes értékű embertápot"
Az előbb linkeltem be, de akkor itt a hivatalos kampányoldal:
campaign.soylent.me/soylent-free-your-body
NemNick 2013.10.28. 13:02:07
Alick 2013.10.28. 14:04:19
És persze a vega kajálás sem csak salátazabálást jelent, hanem precízen összeállított és kiegyensúlyozott táplálék-rendszert.
enpera · http://c64blog.wordpress.com 2013.10.28. 16:53:12
Circus 2013.10.28. 18:01:47
Tovább gondoltam a korábbi felvetésemet az organikus kajáktól a bogyókon át a kagylóig és a pacalig, de nem tudtam belehelyezni a Norbi Update termékeket, pedig azok is legalább ennyire hájpoltak, mint JO cuccai - akinek nevével természetesen van már különböző konyhai kellékek sora reklámozva, azaz, milyen üzletben is utazik? :)
Circus 2013.10.28. 18:05:24
Itt 1400 körül van egy menü, abból akár egy teljes napig eszek hideget. Igen, szoktam enni, úgy kb. kéthetente 1x. Nem ettől híztam el.
Nick Ez a név jelenik meg a blogokban, kommentekbe 2013.10.28. 18:36:57
nagyon precíz valasztas mondhatom
Alick 2013.10.28. 19:44:27
Bár én nem így étkezem, az egyik kedvencem ez a fazon :)
rawveganwarrior.com/
Elég jól néz ki 61 évesen... :)
PPJ · http://greenr.blog.hu 2013.10.28. 22:56:48
Egyébként meg annyit az egészről, hogy észrevetted a blogbejegyzésben a "frissítés" szövegdobozban belinkelt tegnap az RT.com-ra kikerült videót? TELJESEN FRISS A TÉMA! Jobban, mint gondolnánk!
EvilHedgehog 2013.10.29. 07:39:01
Igenm, Magyrországon. Ahol a marhahús feldolgozása elkészítése nincs a köztudatban. Nem véletlenül érlelik a marhahúst.
A szovjet zászló színű tejelőmarha húsát amit Magyarországon próbálnak rásózni jó pénzért az emberekre és olyan mint az ékszíj, nem nevezném jó példának.
PPJ · http://greenr.blog.hu 2014.01.10. 16:54:53
McDonald's to employees: Break your food in small pieces to feel full --- rt.com/usa/mcdonalds-employees-brake-food-109/
McDonald's to employees: Avoid burgers and fries - it's risky for your health --- rt.com/usa/mcdonalds-employees-fast-food-764/
Tudja, minek a veszélyeire figyelmezteti a dolgozóit a McDonald’s? A gyorséttermi kajákéra --- 444.hu/2013/12/24/tudja-minek-a-veszelyeire-figyelmezteti-a-dolgozoit-a-mcdonalds-a-gyorsettermi-kajakera-dddddd/#
McDonald's takes down employee website following ridicule --- rt.com/usa/mcdonald%27s-takes-down-employee-website-839/
Warrior9090 2014.02.09. 11:09:24
Void Bunkoid 2014.02.17. 20:37:16
Elfelejtetted, hogy az egészségtelen kajákon kívül még valami nem volt a középkorban, mégpedig a modern orvostudomány. Nem voltak ám antibiotikumok, meg rendelők, meg mittomén, egy sima durvább náthába is simán bele lehetett dögleni (ha hozta magával szövődménynek a mindenféle tüdőgyulladást meg diftériát). Nemhogy a középkorban, még akár alig száz évvel ezelőtt is (emlékszel egykori kötelező olvasmányunkra, Nemecsek Ernő abba hal bele, hogy ősszel fürdik egyet egy akváriumban. Ma egy doboz Augmentinnel megtámogatva úgy nem lett volna semmi baja egy hét alatt, hogy Áts Ferit le sem kellett volna terítenie, elég, ha ráfingik).
Ennek következtében volt az átlagos élettartam 35 év - mert egyrészt az akkor bruttó született emberek kb jó harmada ha egyáltalán megérte a felnőttkort.
Az 50 éves "aggastyánok" meg igazából teljesen reális kép. Tudom, hogy ronda kijelentést fogok tenni, de a modern orvostudománynak és infrastruktúráknak köszönhetjük, hogy - főleg a fejlett társadalmakban - az ember már rég a szavatossági ideje lejártán túl is él, inaktívan, szaporodásra már képtelenül, dologtalanul. Sőt, rengeteg esetben az élete utolsó egy évtizedében már teljesen magatehetetlenül, önállótlanul.
Kegyetlen sorok, de ha megnézzük, az állatvilágban szabadon élő emlősállatok - főemlősök között is - közül egyedül az embernél van menopauza, meg aggkor. Az összes többi szabadon, természetes körülmények között élő állat amint nem képes már magát ellátni, valamint utódokat nemzeni, meghal, és utat enged az utána következő generációknak.