Humánökológusok megoldották egy nagyváros társadalmi-, gazdasági- és ökológiai krízisét!

PPJ         2013.02.24.

Nem akármilyen feladatot kaptunk környezetpolitika óra keretén belül a humánökológia mesterszakon! Egy nagyváros elszabadult társadalmi-, gazdasági-, és ökológiai problémáit kellett egy szimulációs kísérletben megoldanunk: azonban később lehullt a lepel, valójában nem is kitalált volt ez a nagyváros, hanem nagyon is létező!

Amint a fenti bevezető mondatból is látszik, a humánökológia mesterszak az ELTÉn nem lacafacázik, ez nem "kirakatdiploma" lesz, hanem a Föld nevű bolygón a nooszféra összetett problémáit megoldani képes rendszerszintű gondolkodásmódot biztosító, különleges és kitüntetett felelősséggel járó tudás!

Aerial-View-Bogota-Colombia-544x960.jpg

Hogyan ne próbáljunk problémákat feloldani!

Ami szerintem jól látszik a világon, hogy ha egy problémát önmagában akarunk megoldani, minden mástól elválasztva, akkor az nemhogy nem fog sikerülni, de a problémával kapcsolatos területekre is tovagyűrűző még több gondot szül! Egy sárkányfejet levágunk és hét nő a helyére... Az a mentalitás, hogy bármilyen tünetet önmagában kezelhetünk és megszüntethetünk, jelenleg sajnos jellemző a vezetőkre, politikusokra (annak álcázott maffia-bábokra), jogalkotókra, stb. 

Nem tudom miből fakad ez a hübrisz... ez a hübrisz, hogy mindenki külön akarja a problémákat kezelni, holott egy tünet mögötti betegsége mindig mélyebben van elásva! Most ez nem ide tartozik, de ugyanez a fő baja a nyugati orvostudománynak is! (Mármint az "orvostudománynak" álcázott kapitalista betegség-ipar nevű "jószágnak".) Hogy csak egyes tüneteket akar kezelni (mást nem is tanult meg tudni), nem látja az egész szervezetet! De akkor hogy akar egész-séget teremteni?!

Ennél jobban, és főleg manapság nem hiszem, hogy több szót kell ejtenem arról, hogy komplex-, rendszer szintű anomáliák csak holisztikus megközelítéssel oldhatók meg! A hiba nem az ön készülékében van, hanem a Mátrixban, a Rendszerben magában!!!
A világ jelenlegi forrongásai abból adódnak, hogy a problémák olyan durva szintre hágtak, hogy a józan embereken túl ezt a felismerést most már "a Rendszer" menedzserei is egyre inkább elhiszik, ami alapjaiban rázza meg az egész struktúrát! (Erről a globális felfokozott zizegésről és a benne rejlő lehetőségekről ír Immanuel Wallerstein. Az egyik benne rejlő lehetőség például egy ökológia rendszerváltás is!)

A krízisekkel súlytott városnak kellett kidolgoznunk egy cselekvéstervet

Soacha-1.jpg

before4.jpg

Adott egy nagyváros. A külterületein túlnyúlóan milliónyi(!) illegálisan épült házzal és lakossal. Ők mindennap közlekednek is a munkahelyükre, amit keservessé tesz, hogy a városnak nem igazán megoldott a tömegközlekedési infrastruktúrája. Magánemberek által tulajdonolt magánbuszok játszanak "taxist", nincs se menetrend, se buszmegálló, mindenki keresztül-kasul egymáson. A buszok elavultak és ezért nagyon gyakori a szmog is a városban.

A külváros egy jelentős részén az utak tulajdonképpen poros vagy épp saras földutak, a csatornázás sem megoldott. (Nem, most nem Érdről, a virágzó maffiatanya, bocs "kertvárosról" írok...)

Továbbá szimulációnkban a város számára nagy nemzetközi hitelszervezetek ajánlanak forrásokat a problémák rendezésére, városfejlesztésre.

A helyzet a következő:
Éppen ciklusa végéhez ért a városvezetés. Az új vezetőgárda döbbenten tapasztalja, hogy a fiókokban sehol sem talál egy hosszú távú stratégiát a városról, az előző vezetés csak tüneti kezeléseket végzett és semmilyen átfogó városi jövőkép nincs senkinél és semmiben sem belefoglalva.

A feladat:
Dolgozzunk ki a város részére egy általános vezérelvet, egy hosszú távú cselekvéstervet és egy befektetési és hitelstratégiai kritériumrendszert!

Négy fős csoportokra osztotta a tanár a társaságot és kb. 20 percet kaptunk a kupaktanácsra, további 5-öt a pontokba szedett terv leírására.

A javaslatok

A javaslatok eléggé egybehangzóak voltak, apró eltérésekkel, más-más területek kiemelésével, különféle ötletekkel, de a 4 csoport stratégiái a táblán összehasonlítva a vezérelveket tekintve azonosságot mutatott.

+ A városnak a hosszú távú fenntarthatóságot kell elsődlegesen megcéloznia, a rövid távú és az egy választási cikluson belül jellemző "elodázó" magatartás helyett.

+ Erősíteni kell a város és vidéke, vidék és városa viszony egyensúlyát. Ezalatt kell érteni a vidéki területek képviselőivel a kapcsolatfelvételt, mert a város külterületén építési engedély nélkül letelepedett embertömeg tulajdonképpen a vidékről elűzött emberek áradata! A városi mezőgazdálkodás feltételeit is meg kell teremteni, hogy amennyire csak lehet, a város lakossága ne legyen kiszolgáltatott a nemzetközi piacok és áruszállítás globális rizikóinak.

+ Elsődlegesen a kaotikus buszközlekedést kell feloldani a tömegközlekedésen belül. A tulajdonosi szerkezeten is változtatni kell, hogy ne egyénenként szerveződjön kaotikussá a városban lévő buszok menetrendje, hanem össze legyen egyeztetve. A világra eddig jellemző autó - busz - kerékpár - gyalogos sorrendet meg kell fordítani, mert az autósok megbénítják a várost! Buszsávok és kerékpársávok kerüljenek kialakításra! A buszok esetében feltétlenül törekedni kell az ökológiai hatékonyságra (elektromos, gázüzemű). A belvárosban közösségi kerékpár kölcsönzési rendszer kerüljön bevezetésre.

+ Ökológiai adóreformra van szükség a társadalmi viszonyok rendezésére! A kiszolgáltatott helyzetűek részesüljenek támogatásban, és a város szövetét már amúgy is tőkeerős kihasználók pedig viseljék a közterheket nagyobb felelősséggel. Legyen szmog-díj, dugó-díj, szociális tömegközlekedési kedvezmény.

+ A befektetési és hitelstratégiákat tekintve részesüljenek előnyben a hazai és még inkább a helyi vállalkozók. A globális hitelpénzintézetek konstrukciót a lehető legmaximálisabban kerüljék el! A város eladósodottsága csak úgy csökkenthető, ha bármilyen tempóban is, de inkább önmagától áll gazdaságilag lábra! A további hitelek felvétele csak még tovább megköti a város egész életét és a beruházások mikéntjét is minduntalan megkötik a hitelintézetek, ami nem esik egybe a fenntarthatóság szempontjából fontos infrastruktúrák fejlesztésével!

A MEGLEPETÉS

Ezután tanárunk igencsak mosolygott és azt mondta, hogy közel tökéletesen teljesítettük a szimulációt: megoldottuk Kolumbia fővárosa, Bogotá, D.C. gondjait! :)

Környezetpolitikát oktató tanárunk Ifj. Dr. Zlinszky János!

Ifj. Zlinszky János a globális katasztrófa túlélési lehetőségeiről

Az óránk felvezető képsorait ugyanis magától a város új polgármesterétől, Gustavo Petro-tól kapta, és a tanárunk alakította át órai szimulációs feladattá. Enrique Peñalosa pont ilyen cselekvési tervvel mentette meg a súlyos krízisekkel terhelt latin-amerikai fővárost.

Kiszámolták, hogy a nagy globális hitelszervezetek (pl. IMF) által ajánlott csomagok és infrastruktúra fejlesztések végső soron sokkal drágábbak, mint egy fenntarthatósági szempontok szerint jól átgondolt várospolitika. A 30 Km metró helyett például építettek ugyanabból a pénzből 388(!) km hosszú felszíni buszrendszert.  (Itt egy könnyen érthető összehasonlító bemutató a metro VS busz dolgoról.)

De mivel ez a buszos móka még így is olcsóbb volt, és 5 évnyi metró (brühühü, Budapest...) építés helyett 18 hónap (!) alatt megépítették, ezért kiszámolták, hogy ha felvettek volna hitelt a metró építésre, akkor az annak fizetendő kamatából mennyi bicikliutat lehetne megépíteni... Mivel okosak, ezért hitelfelvétel és kamatok fizetése helyett megépítették a bicikliutakat.

Nem tudom érthető-e miről beszélek?! Talán főleg a budapestiek kezdik megérteni mi az, hogy 22 évnyi gazdasági gyarmatba hajtás helyett jövőképpel rendelkező szabad városműködés...

bogota-panoramic-view.jpg

A legátütőbb változást tehát a buszközlekedés reformálása hozta. A 7000 magán buszt Bogotában leváltotta a "TransMilenio Bus Rapid Transit System" vagyis egy gyors-busz hálózat. A megoldást Kína is ismeri és használja például Guangzhou városban.

Az új rendszer 59%-al csökkentette az fosszilis tüzelőanyagok használatát, a közlekedés hatékonysága pedig nőtt! A buszok két-két külön belső sávot kaptak. Az emberek egy felüljárón közelíthetik meg az elszeparált állomásokat, melyek előtt jegypénztár van, tehát már eleve csak jeggyel érkezhetnek a terminálhoz. A rendszer kivitelezői nagy hangsúlyt fektettek a buszok minőségére és kényelmére, mivel az autósokat is a tömegközlekedés használatára akarták serkenteni! A polgármester híres kijelentése: "Fejlett ország nem az, ahol a szegények autót birtokolnak, hanem ahol a gazdagok a közösségi közlekedést választják!"

ScottDalton_BogotaBRT_NYTimes.jpg

A developed country is not a place where the poor have cars it's where the rich use public transportation.jpg

Tekintettel a 7 milliós népességszámra, melynek jelentős része szociálisan erősen kiszolgáltatott, a szegény negyedbe új iskolák épültek valamint tízen kilométer hosszú gyalog- és kerékpárutak, gyalogos és biciklis felüljárók, hidak kerültek kiépítésre! Vízparthoz közeli gyalogutak és futópályák, sportparkok létesültek.

bogota-school-upper-birds-eye-view.jpg

6a00d834555ca169e2015392b62dca970b-800wi.jpg

IMG_6291.JPG

puente peatonal1.JPG

Az autósok 40%-át kitiltotta a belvárosból - a járdákon parkolókat pedig építészetileg leparancsolta. (Angol, képes esettanulmány.) Az utca az emberi találkozások köz- és színtere, levegőőőt!

Előtte - utána
Bogota photo 2- before.jpgBogota photo 3 - after.jpg

ciclorutafromabove.JPG

Bogotá biciklis hálózat térképe (Nagy méretben)

bogroute.jpg

Koknlúzió

Az eset valódisága adta a hitet és erőt, hogy megírjam ezt a bejegyzést. Mert fővárosunkat látva az örömök mellett, szakmámból adódóan hihetetlen fájdalom is van a szívemben.

Nem mondom, hogy nem jó folyamatok indultak el Budapesten, de azért egy ökológiai városvezetési fordulat még hiányzik! Amilyen eredményeket Budapest fel tud mutatni, azt leginkább nem a politikusok, hanem a civil társadalmi nyomásgyakorlás és kurázsi falára írhatjuk.

A politika szó eredeti görög értelme, "a közjóról való közös gondolkodás". Bogotá polgármestere szakított a pártpolitika elavult és kiüresedett értelmével, amiben ugyanaz a maffia áll az összes "választási lehetőség" mögött, rövid ciklusokban gondolkodva, magas korrupciós és sikkasztási rátával.

Enrique Peñalosa polgármester példája az alulról felfelé szerveződő társadalom mellett a felülről lefelé is igaz és őszinte módon szerveződő hatalom gyakorlását mutatja: csakis az emberekkel együtt, mindig csak értük, velük egyetemben!

A városi projektek kivitelezésekor a kommunikációra és a puszta tényekre nagyon nagy hangsúlyt fektettek! Az emberek nem hülyék: megértik, hogy mi miért történik. Azt viszont nem fogják még egyszer elfogadni, ha egyszer becsapják őket. Csakis egy az emberek jövőjéért tiszta szívvel küzdő ember nyerhet végső soron. Újra is választották Enrique Peñalosa-t a következő ciklusra! Népszerűsége annyival nőtt, amennyi százaléknyi autót kitiltott a belvárosból!

Az emberek és a város élni akar!

         14 hozzászólás

Címkék: budapest busz metró kerékpár tömegközlekedés imf biciklizés ökopolitika fenntarthatóság humánökológia BRT bogotá

Tetszett? Oszd meg!

Share/Bookmark

        

A bejegyzés trackback címe:

https://greenr.blog.hu/api/trackback/id/tr725102084

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

garnéla mák 2013.02.25. 15:08:10

egész jó lenne a blog, ha nem kiabálna a posztoló, hanem a mondat végén pontot használna. így viszont olvashatatlan. pont.

Afiers 2013.02.25. 15:08:28

Kedves Blogíró!
Nagyon jó a téma, amiről írt, és tetszik az is, ahogy megírta. Egyetlen dolog zavar, ami lassan egyfajta stilisztikai népbetegséggé kezd válni, és higyje el, hogy a legteljesebb jóindulattal teszem szóvá: felejtse el a felkiáltójeleket. Majdnem minden mondata végén az van. Csak akkor használja, amikor felszólít vagy nyomatékosít.

Még egyszer gratulálok!

Bélabáttya (törölt) 2013.02.25. 15:08:37

És kiscsoportos foglalkozás keretében, nagyjából húszperces agyalás után meg is oldottátok. Gratula!

replikátor · http://reszegekistene.blog.hu/ 2013.02.25. 15:08:44

uhh... először azt gondoltam nálunk valósult meg, aztán ráébredtem, hogy bilibe lóg a kezem...

Neoprimitív 2013.02.25. 15:09:23

Ismerem a bogotai példát és tisztelem a szerző lelkesedését is. Egy dolog azonban nagyon zavaros, egy másik pedig nagyon hiányzik a cikkből.

A zavaros rész a finanszírozás. Ha a városnak nem kellett hitelt felvennie és saját maga dönthette el, hogy a (ezek szerint) meglévő saját forrásából metrót vagy buszhálózatot építsen, akkor mi köze ehhez az IMF-nek? Értem én az antiglobalista hevületet és az IMF sem zsenik gyülekezete, de alapból mindig tőle kérnek - az IMF soha nem megy oda senkihez, hogy "had adjak már neked pénzt csak hogy jól beleszólhassak a dolgaidba". Ráadásul soha nem ad konkrét végrehajtási utasítást, hanem pénzügyi keretrendszert szab meg. Ha ezt a rendszert egy város maradi gondolkozású vezetése csak maradi megoldásokkal tudja kitölteni, az nem az IMF hibája.

Amit pedig hiányolok, az az oroszlán összefekszik a báránnyal elv gyakorlatba történő átültetésének a bemutatása. A bogotai gazdagok és szegények ugyanis vagy sokkal magasabb IQ-val és általános szociális érzékenységgel rendelkeznek, mint pl. a budapestiek, vagy pedig a szép ötleteknek ott is megvolt az ellentábora. Az szép, hogy a polgármester szakított a helyi maffia érdekeltségű pártrendszerrel, de akkor hogyan kormányoz? Egyszemélyi vezetés van rendeletekkel? Vagy volt egy erős, a választás és a Városháza megnyerésére képes civil mozgalom már korábban? Milyen eszközökkel érte el a vezetés, hogy tényleg a tömegközlekedést használja az is, akinek autója van? Milyen eszközök kellettek az új rendszabályok betartásához és betartatásához? Hogyan oldották meg, hogy a szegényebb negyedekben ne amortizálódjanak le villámgyorsan a beruházások? Mivel szerelték le az ottani EMPAMO-t?

A megvalósításnak ezekből a részleteiből szerintem sokkal többet lehet tanulni, mint a konkrét közlekedés szervezési megoldásokból. Azok környezettől, mérettől és fejlettségi szinttől függően annyira eltérőek lehetnek, hogy pont akkora hiba lenne egy 8 millió lakosra szabott rendszert másolni, mint egy nyolcvan ezerre készültet.

barli 2013.02.25. 15:09:36

ezaz, tiltsuk ki az összes autót a belváros 30 km-es körzetéből. Tuti élhető lesz a város :)

Ami jól néz ki az még nem biztos hogy élhető is. Mondjuk 30 parkolóház, ahol olcsóbban lehet parkolni, mint az utcán sokat dobna az élhetőségen.

PPJ · http://greenr.blog.hu 2013.02.25. 15:23:44

@Bélabáttya: Miután már két éve ilyesmiket tanulunk mesterszinten és egy hosszútávú-, az elvek mentén körvonalazott stratégiát kellett kidolgozni, nem pedig minden részterület rész-szakpolitikai ajánlásait, ezért nem lehetetlen így "összedobni". Amint a példa mutatja, csupán megfelelő hozzáállás kérdése, hogy merre halad a város.

PPJ · http://greenr.blog.hu 2013.02.25. 15:25:00

@kaminer: @Afiers: Kiabálás helyett inkább felszólító módot akartam sugallni végig, de megértem a meglátásaitokat, pontra javítottam a mondatok javát. Pont. :)

PPJ · http://greenr.blog.hu 2013.02.25. 15:28:59

@barli:
Tévedsz! A cikk után kíváncsi vagyok az álláspontodra, amennyiben módosult.
fenteslent.blog.hu/2011/10/26/p_r_pazarlas_plusz_rossz_megoldas

PPJ · http://greenr.blog.hu 2013.02.25. 15:40:46

@Neoprimitív: A hozzászólásod indíttatásával egyetértek, tartalmát tekintve viszont két dologra válaszolok.

Az IMF "é satöbbeiek" (WTO, WB, FED, ez a Négy Lovas nem elválasztható!) kérdésében, ha van időd és kedved, manapság már rengeteg anyag elérhető a neten (dokumentumfilm, hivatalos anyag, kiszivárogtatott dokumentum, animációs mese közgazdasági tényeken alapulva, elemzők riportműsorai, stb.). Az én meglátásom szerint nagyon is kötöttségeket hoznak létre, eladósítanak, gazdasági kizsákmányolást végeznek, fenyegető pénzügyi nyomásgyakorlást alkalmaznak, több esetben indirekt módon egy-egy közműszolgáltatás privatizációját vagy a bankszektor feletti uralmat kérik cserébe.

A másik, hogy a megvalósítási policy részletekre és menedzsment konfliktusokra kiterjedő blogbejegyzést csak több részben tudnék elképzelni, ami viszont már sokkal szűkebb közönség érdeklődésére tartana számot. Szerintem akik ilyen téren dolgoznak és ennyire a részletekben vannak, azok pont hogy (a tanárunkhoz hasonlóan is) személyesen találkoznak ilyen polgármesterekkel, NGO-k általi javaslat tervek, esettanulmányok, fenntarthatósági praktikák egyre könnyebben terjednek a neten, ahogy egyre több helyen gubancos válságok alakulnak ki és mindenki megoldásokért kiált.

De nem akarok elutasító lenni, természetesen nagyon is jó lenne még több és részletesebb bejegyzés, ami nyitogatná a szemeket!

benoke77 2013.02.25. 16:51:57

Elnézést a stílusért, de ez egyszerűen kurvajó.

Bélabáttya (törölt) 2013.02.25. 16:52:07

@Pacsker: Nekifuthatnátok Budapestnek is...

A húsz perc azért elég karcsúnak tűnik, még akárhány évi tanulással, gyakorlattal is, de Budapestnek talán az is elég lenne...

glinolid 2013.03.01. 12:10:10

A budapesti tomegkozlekedes eseteben, szerintem a los amgeles-i fejleszteseket erdemes figyelembe venni.
Metro helyett zartpalyas gyorsbusz jarat, amit 2005 ota fejlesztenek, a TAP elektronikus jegy es -berlet :
en.m.wikipedia.org/wiki/Orange_Line_(Los_Angeles_Metro)
en.m.wikipedia.org/wiki/Transit_Access_Pass
Regebbi light rail vonalak megnyitasaval:
en.m.wikipedia.org/wiki/Expo_Line_(Los_Angeles_Metro)
A kerekparok, termeszetesen barmilyen tomegkozlekedesi eszkozon, kulon dij nelkul szallithatok.
Pl: A San Fernando valley nyugati vegebol 3 atszalassal el lehet jutno a 77 km tavolsagra talalhato Long Beach-re, mindezt oda-vissza egy $5-os napi jeggyel megoldhato. Ugyan igy, amennyiben Bp.-rol Gardonyba szeretnenk eljutni, 50 km-es tav, a vasutjegy a kerkparjeggyel egyutt csak oda 930 forint.

toroloco 2013.03.01. 12:10:14

most már értem miért került az amúgy témájában fontos poszt a szánalmas.hu-ra.
LOL de nagyon.